Historie bojových her

18.7.21 - Gediman - Komentáře (0)
V tomto žánru jde o souboj dvou zápasníků v nějaké aréně. Většinou se používají bojová umění beze zbraní, ale někdy jsou přítomny i chladné zbraně a často také nadpřirozené schopnosti. Hráč má běžně na výběr z několika zápasníků, kteří se liší chvaty, schopnostmi a zbraněmi.
Heavyweight Champ (1976), Sega
První bojová hra. Měla černobílou grafiku a ovládala se pomocí boxovacích rukavic. Ovládání však bylo velmi zjednodušené – bylo možné provést jen nízký a vysoký úder. Dovolovala pouze boj dvou hráčů proti sobě.
Historie bojových her

Warrior (1979), Tim Skelly
Hra simulující šerm. Používala jednoduchou vektorovou grafiku. Souboj byl viděn z ptačí perspektivy.

Rocky Super Action Boxing (1983), Coleco
První hra založená na filmech série Rocky.

Punch-Out!! (1984), Nintendo R&D3
Bojová hra z pohledu třetí osoby. Toto byla první hra, kde byly měřiče zdraví. Jak bojovník dostával zásahy, zdraví mu ubývalo. Když bylo vyčerpáno zcela, byl poražen.

Karate Champ (1984), Technōs Japan
Tato hra popularizovala koncept bojových her. Neměla měřice zdraví (místo toho se sbíraly body) a byla vcelku realistická.

Yie Ar Kung-Fu (1984), Konami
První bojová hra ve stylu, jaký známe dnes. Měřice zdraví jsou již standard, hra ještě přidala nerealistické chvaty, aby byla více akční. Čerpala inspiraci z filmů Bruce Leeho, hlavní hrdina vypadal jako on.
Historie bojových her

Street Fighter (1987), Capcom
První díl slavné série.

Street Fighter II: The World Warrior (1991), Capcom
Druhý díl přinesl revoluci v žánru. Hra měla nejpřesnější ovládání joystickem a tlačítky ze všech do té doby vydaných her. Popularizovala komba – různé kombinace chvatů, proti kterým se šlo jen těžko bránit. Úspěch této hry způsobil vzestup arkádových her (videoherních automatů), bojové hry se staly dominantním arkádovým žánrem.
Historie bojových her

Fatal Fury: King of Fighters (1991), SNK
První díl série. Hra měla možnost bojovat ve dvou rovinách – v popředí či v pozadí arény. Zajímavé bylo, že když se do hry připojil druhý hráč, aktuální souboj nebyl přerušen – dva hráči tak mohli bojovat proti jednomu protivníkovi. Hru vytvořil Takashi Nishiyama, autor prvního Street Fighter. Považoval ji za jeho duchovního nástupce. Na rozdíl od Street Fighter II se tato hra soustředila více na příběh a správné načasování chvatů (na rozdíl od komb).

Mortal Kombat (1992), Midway
První díl slavné série. Přinesl koncept „fatalit“ – brutálního finišování protivníka. Dalším převratným prvkem byla grafika postav, tvořená nafocenými herci (či figurky, v případě Gora). Hra byla na svoji dobu velmi brutální – to vyvolávalo velké kontroverze. V roce 1993 se v USA hrou Mortal Kombat (a hrou Night Trap, která byla taktéž kontroverzní) zabýval Kongres, což v roce 1994 mělo za následek založení organizace Entertainment Software Rating Board (ESRB), která měla za úkol posuzovat hry a klasifikovat je jako vhodné či nevhodné pro děti. Ninento šlo cestou cenzury a Mortal Kombat vydávalo s osekanou grafikou (bez krve). Konkurenční Sega hru vydala s ratingem MA-13, podle jejího vlastního systému hodnocení, bez jakýchkoliv změn. Hráči preferovali tuto verzi a Sega tak hodně vydělala. Nutno dodat, že celá tato herní série byla i tak v mnoha zemích zakázaná a v některých zemích zákaz trvá dodnes. První zajímavostí je, že postavy Raidena a Shang Tsunga byly inspirovány postavami z filmu Velké nesnáze v Malé Číně. Druhou zajímavostí je, že hra se původně měla jmenovat Mortal Combat, ale tvůrci měli problém takovýto název zaregistrovat jako trademark. Třetí zajímavostí je, že toto je první bojová hra, která obsahovala tajnou postavu – Reptila. Tento fakt se dostal i do Guinessovy knihy rekordů.
Historie bojových her

Art of Fighting (1992), SNK
První hra z trilogie.

Dragon Ball Z: Gekitō Tenkaichi Budoka (1992), Bandai
Tato hra vyšla na konzole NES. Byla to první bojová hra ze světa slavné anime série Dragon Ball. Zajímavostí bylo, že to byla též první hra, která používala čtečku karet Datach. Hráč zvolil postavu tak, že vybral její kartu a vložil ji do čtečky. Stejným způsobem do hry vkládal různé předměty. Karty se prodávaly zvlášť.

Samurai Shodown (1993), SNK
První hra ze slavné série, která se odehrává v Japonsku, v 18. století. V rámci realističnosti tu postavy mluví převážně japonsky (včetně komentátora).

Virtua Fighter (1993), Sega AM2
První 3D bojová hra.
Historie bojových her

Darkstalkers: The Night Warriors (1994), Capcom
První hra v sérii, kde proti sobě bojují různé hororové postavy.

Primal Rage (1994), Atari Games
Hra v post-apokalyptickém prostředí, kde proti sobě bojovala monstra.

One Must Fall: 2097 (1994), Diversions Entertainment
Sci-fi hra, kde proti sobě bojovali roboti.

Killer Instinct (1994), Rare
První hra ze série. Tyto hry mají unikátní přístup v určování vítězství. Nebojuje se na dvě vítězství (nejsou tedy rozděleny na kola). Jakmile je měřič zdraví vyčerpán, zapne se druhý. Bojovník, který protivníkovi jako první vyčerpá oba, vyhrává.

Tekken (1994), Namco
První hra ze slavné série. Už od prvního dílu se jednalo o 3D hry.
Historie bojových her

Battle Arena Toshinden (1995), Tamsoft
3D hra, která jako první přinesla možnost úkroku – bojovník se mohl pohybovat nejen dopředu a dozadu, ale také do stran. Aréna se tak stala skutečným 3D bojištěm.

Soul Edge (1995), Project Soul
První díl série Soulcalibur. V boji byly hodně používány chladné zbraně.
Historie bojových her

Dead or Alive (1996), Team Ninja
První hra ze slavné série. Inovativním prvkem tu byl systém protiúderů, kdy bojovník mohl vykrýt útok protivníka a současně provést vlastní útok. Na vykrytí specifického úderu musel být použit specifický chvat a musel být správně načasován.

Super Fire Pro Wrestling X Premium (1996), Human Entertainment
První hra, která měla editor postav – hráč si mohl vytvořit vlastní.

X-Men vs. Street Fighter (1996), Capcom
První hra ze série Marvel vs. Capcom, což je crossover mezi sérií Street Fighter a komiksovým světem Marvel.

Star Wars: Masters of Teräs Käsi (1997), LucasArts
První bojová hra a současně první hra pro PlayStation, kterou LucasArts vytvořili. S motion capture pomáhala společnost Industrial Light & Magic.
Historie bojových her

Gundam: The Battle Master (1997), Bandai
První ze série her Gundam, která vychází ze stejnojmenných anime sci-fi seriálů. Šlo tu o boj obřích mechů, které se pohybovaly relativně pomalu a těžkopádně. Útoky soustředěné na určité části trupu způsobovaly, že pancéřování z nich odpadlo. Každé poškození způsobilo narůst teploty, ovšem mech se sám chladil. Pokud dostal více zásahů, než dokázal vychladit, přehřál se. Jakmile byl přehřátý čtyřikrát, byl poražen.

Guilty Gear (1998), Arc System Works
První hra ze série.

Super Smash Bros. (1999), HAL Laboratory
Hra, ve které vystupovaly různé postavy od firmy Nintendo. Byla ve stylu klasické plošinovky, ale cílem bylo porazit protivníka jeho vystrčením z arény do propasti.

SNK vs. Capcom: The Match of the Millennium (1999), SNK
Crossover mezi hrami od firem SNK a Capcom. Vyšla jen na kapesní konzole.

Capcom vs. SNK: Millennium Fight 2000 (2000), Capcom
Druhý díl crossoveru mezi hrami od firem SNK a Capcom.
Historie bojových her

Melty Blood (2002), Type-Moon, French Bread
Bojová hra s prvky vizuálního románu.

Neon Genesis Evangelion: Battle Orchestra (2007), Gainax
Další hra založená na populární anime sci-fi sérii. Zde spolu bojovaly obří mechy a mimozemská monstra. Hra vyšla jen na konzole.

Mortal Kombat vs. DC Universe (2008), Midway
Crossover mezi sérií Mortal Kombat a komiksovým světem DC Comics. Toto je poslední hra od společnosti Midway, která následně zkrachovala. Práva byla prodána firmě Warner Bros. Interactive Entertainment. Ta později založila dceřinou společnost NetherRealm Studios, která pokračovala v práci Midway.

Skullgirls (2012), Reverge Labs
Tato hra měla 2D grafiku. Její engine a styl boje se inspiroval hrou Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes.

Injustice: Gods Among Us (2013), NetherRealm Studios
Hra z prostředí DC Comics.
Historie bojových her

Pacific Rim (2013), Yuke's
Hra na základě filmu. Jednalo se o boj obřích mechů Jaegerů proti mimozemským monstrům Kaiju – hráč si mohl vybrat stranu.

Pokkén Tournament (2015), Bandai Namco Studios
V této hře proti sobě bojovali Pokémoni. Hra svým stylem čerpala inspiraci ze série Tekken. Vyšla jen na videoherní automaty a kapesní konzole.


Historie bojových her je poměrně dobře popsaná, takže sestavit přehled her, které do žánru jako první přinesly nějakou technickou novinku, bylo jednoduché. Přidal jsem také hry, které odstartovaly populární série, nebo které byly nějakým způsobem zajímavé. Pokud jste v textu narazili na nějakou chybu nebo máte přesnější informace, dejte vědět v komentářích.


Úvod | Projekt Void © 2009-2024
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti; Mutant Chronicles

Načtení stránky trvalo 0.0184 vteřin