V tomto přehledu se objevuje mnoho her podžánrů 4X a grand strategy. Hry podžánru 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) jsou takové, ve kterých hráč buduje celou říši. Mají komplexní systém ekonomiky, výzkumu, dopravy a diplomacie. Cílem nemusí být vojenské vítězství, stačí ekonomické či politické. Hry podžánru grand strategy jsou podobné, ale obvykle se soustřeďují více na některé prvky a jiné neobsahují třeba vůbec. Oba typy se nejčastěji vyskytují právě v žánru TBS, i když existují i v RTS.
Empire (1972), Peter LangstonPrvní TBS a současně první 4X hra. Hra neměla žádnou grafiku, byla pouze textová. Peter Langston ji vytvořil na počítači HP2000 ve škole Evergreen State College. Když byl počítač vyřazen, zdrojový kód ke hře byl ztracen.
Invasion (1972), MagnavoxHodně zvláštní záležitost, která stojí za zmínku. Jednalo se o stolní hru podobnou hře Risk. Bitvy o hrady se vyhodnocovaly na herní konzoli Magnavox Odyssey, na jejíž monitor se přilepil průhledný herní plánek – tato vyhodnocovací softwarová část byla stylově podobná hře Pong.
Empire (1977), Walter BrightDalší hra bez grafiky – opět se jednalo o textovou hru. Walter Bright ji vytvořil pro „minipočítač“ PDP-10 (byl menší než tehdejší mainframe).
Geopolitique 1990 (1983), Strategic SimulationsPrvní grand strategy hra. Byla taktéž prakticky bez grafiky – uživatelský interface byl tvořen jen textem a tabulkami. Vyšla na počítač Apple II.
Nebula (1984), Julian GollopHra, ve které šlo o ovládnutí galaxie. Hráč měl k dispozici dvě galaktické mapy – na jedné bylo vyobrazeno rozmístění frakcí a na druhé rozmístění zdrojů. Každé kolo pokrývalo tisíc let herního času. Hry se mohlo účastnit až pět hráčů.
Theatre Europe (1985), Personal Software ServicesV této hře se neřešila stavba budov ani těžba, hra nicméně byla ve strategickém měřítku. Šlo o válku mezi NATO a Sověty, k dispozici byly chemické a jaderné zbraně. Hra zabírala období 30 dní, kdy každý den byl jedno kolo. Zajímavé bylo to, že když hráč chtěl vypustit jadernou střelu, musel skutečně zavolat na telefonní číslo (zdarma), kde mu automat sdělil potvrzovací heslo. To pak musel ve hře zadat. Byla to jakási simulace toho, jak to probíhá v realitě.
Roadwar 2000 (1986), Strategic SimulationsHra z postapokalyptického prostředí ve stylu filmů Mad Max. Hráč musel shromažďovat materiál a budovat armádu, aby mohl bojovat s nepřátelskými skupinami. V roce 1987 vytvořila firma Westwood Associates verzi s vylepšeným zvukem a grafikou.
Lords of Conquest (1986), Eon SoftwareAbstraktní TBS, které se odehrávalo na jednoduché mapě tvořené teritorii. Jednalo se o počítačovou adaptaci stolní hry Borderlands z roku 1982. Hra byla rozdělena na fáze: produkce, obchod, doprava, dobývání a rozvoj.
Empire: Wargame of the Century (1987), Walter Bright, Mark BaldwinKomerční verze hry Empire z roku 1977 upravená tak, aby mohla fungovat na stolních počítačích. Mark Baldwin ji vytvořil grafické uživatelské rozhraní. Toto je první hra s fog of war – zakrytými neprozkoumanými částmi mapy. Tento prvek u pozdějších her (bez ohledu na žánr) ještě nebyl obvyklý.
L'Empereur (1989), KoeiHistorická hra, ve které hráč hrál za Napoleona Bonaparta. Začínal jako armádní důstojník a postupně se vypracoval až na císaře. Jakožto císař mohl ovládat i Napoleonovy bratry a nevlastního syna. Každé kolo představovalo jeden měsíc herního času.
Military Madness (1989), Hudson SoftV této sci-fi hře se jednotky sice nevyráběly, ale bylo možné je jednorázově získat z obsazených továren. Továrny sloužily také jako opravářská centra. Dalším způsobem, jak získat nové jednotky, bylo ukradnout je nepříteli.
Nuclear War (1989), New World ComputingSatirická hra, kde se řešila světová jaderná válka. Zajímavé je, že mezi karikaturami světových vůdců se objevil i Mahátma Gándhí, který též používal jaderné střely – toto ale nemá nic společného s memem „Nuclear Gandhi“, který vznikl díky hře Sid Meier's Civilization.
Warlords (1990), Strategic Studies GroupPrvní hra ze série, ve které hráč putuje se svými hrdiny a armádami po mapě a obsazuje města. V určitém ohledu tedy připomíná pozdější Heroes of Might and Magic.
King's Bounty (1990), New World ComputingPrvní hra z fantasy série. Současně je to přímý předchůdce série Heroes of Might and Magic, od stejných tvůrců. Hráč si vybral typ hrdiny, se kterým putoval po mapě, zabíjel hordy protivníků a obsazoval města. Když došlo k boji, hra se přepnula do bitevního módu, kde hráč ovládal oddíly vojáků a monster – každý oddíl byl reprezentován jednou figurkou. Zajímavostí je, že verze pro konzole Sega Genesis byla real-time – nepřátelé putovali po mapě souběžně s hrdinou, což hru dělalo o dost obtížnější. Bitvy samotné zůstaly tahové. Zatímco první díl byl tahová strategie s prvky RPG, další díly jsou již čistokrevná tahová RPG.
Sid Meier's Civilization (1991), MicroProsePrvní hra ze slavné 4X série, která se inspirovala hrou Empire: Wargame of the Century z roku 1987. Díky této hře vznikl slavný mem „Nuclear Gandhi“, který tvrdil, že Mahátma Gándhí se kvůli bugu mohl stát nejagresivnějším světovým vůdcem ochotným používat nukleární zbraně při každé příležitosti. Sid Meier v roce 2020 však vyvrátil, že takový bug existoval. Gándhí používal nukleární zbraně jako každý jiný světový vůdce. Popularita memu nicméně způsobila, že tvůrci ve hře Civilization V z roku 2010 skutečně Gándhímu nastavili nejvyšší prioritu vyrábět a používat nukleární zbraně (ačkoliv jeho agresivita byla nejnižší).
Battles of Destiny (1992), Holistic DesignJednotky zde byly produkovány městy a to zdarma, ovšem výroba trvala určitou dobu.
Master of Orion (1993), SimtexPrvní hra ze slavné 4X série a současně první hra, která byla označena jako 4X. Později byly do tohoto podžánru zařazeny i starší hry.
Lords of the Realm (1994), Impressions GamesPrvní hra z historické série, jejíž první dva díly kombinují RTT s TBS. Její strategická část s ekonomikou, diplomacií a přesunem armád byla tahová, samotná část zobrazující souboj formací vojáků byla real-time, podobně jako v pozdější sérii Total War.
Master of Magic (1994), Simtex4X hra z fantasy prostředí, velmi podobná hře Master of Orion od stejných tvůrců.
Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest (1995), New World ComputingPrvní hra ze slavné fantasy série s prvky RPG. Oproti King’s Bounty měla několik zásadních prvků navíc: hráč mohl ovládat více hrdinů současně a mohl vylepšovat města stavěním nových budov. Hrdinové se mohli vylepšovat sbíráním zkušeností a artefaktů.
Chaos Overlords (1996), Stick Man GamesCyberpunková hra, která se zabývala válkou gangů o nadvládu nad městem. Měla poměrně jednoduchou, abstraktní grafiku.
Mechanized Assault & Exploration (1996), Interplay ProductionsSci-fi hra, kterou bylo možné hrát v TBS i RTS módu.
Star General (1997), CatwareHra ve sci-fi prostředí, která se zabývala planetárními i vesmírnými bitvami. Byla jakousi variací na hru Panzer General odehrávající se za Druhé světové války, která však byla žánru TBT.
Fallen Haven (1997), MicomeqHra ve sci-fi prostředí, která se zabývala pozemními bitvami.
Imperialism (1997), Frog City Software4X hra, která se odehrávala v reálném historickém prostředí. Začátek byl vždy roku 1815, cílem bylo získat pod svůj vliv alespoň dvě třetiny světa. Pokud se to nedařilo, hra pokračovala až do roku 1915, kdy se vítězem stala frakce s nejvyšším vlivem. Pozemní bitvy mohl hráč odehrát osobně, nebo je nechat vyřešit počítačem. Námořní bitvy vždy řešil počítač.
Liberation Day (1998), MicomeqPokračování Fallen Haven.
Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia (1999), New World ComputingAsi nejpopulárnější hra ze série. V roce 2015 se dočkala i HD remasteru. Poznámka: pro mě osobně skvělá hra a prakticky jediné TBS, které se mi zalíbilo.
Sid Meier's Alpha Centauri (1999), Firaxis GamesSlavná 4X hra. Byla velmi podobná sérii Civilization, oproti ní však byla v žánru sci-fi. Odehrávala se na cizí planetě, kterou lidé kolonizují.
Star Trek: Birth of the Federation (1999), MicroProse4X hra z prostředí Star Treku. Její bojová část byla ve 3D.
Disciples: Sacred Lands (1999), Strategy FirstPrvní hra ze série, která se velmi podobá Heroes of Might and Magic, ovšem se dvěma hlavními rozdíly: bojovníci jsou reprezentováni každý jedním modelem a sbírají zkušenosti. Série je též známá svoji temnou atmosférou, což je další odlišovací prvek. První i druhý díl hry se vyznačovaly tím, že jednotky se po taktickém bitevním poli nijak nepohybovaly – bitvy byly pojaty více abstraktně.
Age of Wonders (1999), Triumph Studios, Epic MegaGamesPrvní hra z fantasy série. Hra měla pro pohyb jednotek dva módy: klasický (tahový) nebo souběžný, kdy všichni hráči mohli zadat jednotkám pohyb – ten se vyhodnocoval ve frontě. Boj už probíhal čistě na tahy.
Shogun: Total War (2000), The Creative AssemblyPrvní hra z populární historické série, která kombinuje RTT s TBS. Její strategická část s ekonomikou, diplomacií a přesunem armád byla tahová, samotná část zobrazující souboj formací vojáků byla real-time.
MoonBase Commander (2002), Humongous EntertainmentNápaditá hra ze sci-fi prostředí. Hráč ovládal výrobní centrum, ze kterého vystřeloval nejrůznější rakety a miny, ale také další budovy (včetně dalších výrobních center). Každá budova byla energetickým kabelem propojena s výrobním centrem, které ji vytvořilo, přičemž kabely se nesměly křížit.
The Battle for Wesnoth (2005), David White a dalšíDalší hra inspirovaná Heroes of Might and Magic. Jednalo se o freeware open source hru.
Heroes of Might and Magic V (2006), Nival InteractivePrvní hra v sérii HoMaM, která byla 3D.
Disciples III: Renaissance (2009), .datTřetí díl série umožnil v taktickém módu jednotkám pohyb, takže hra se více přiblížila svému vzoru, Heroes of Might and Magic.
Age of Wonders III (2014), Triumph StudiosČtvrtá hra v sérii spadala do podžánru 4X. Novinkou bylo také přidání prvků RPG – hráč si mohl svého hrdinu vylepšovat.
Total War: Warhammer (2016), The Creative Assembly První hra ze série Total War, která se neodehrávala v reálném historickém prostředí. Místo toho byla zasazena do fantasy světa Warhammer.
Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War (2018), Proxy Studios4X hra, ve které ale diplomacie nehrála žádnou roli, šlo tu pouze o vojenské zničení nepřítele.
Historie tahových strategií je sice popsána relativně dobře, ale bylo obtížné najít informace o tom, která hra přinesla do žánru jakou novinku. Do článku jsem tedy přidal i některé zajímavé kousky, které stojí za zmínku. Pokud jste v textu narazili na nějakou chybu nebo máte přesnější informace, dejte vědět v komentářích.