Historie tradičních CRPG her

12.7.23 - Gediman - Komentáře (0)
Hráč si v těchto hrách vytvoří postavu, která cestuje po světě, sbírá předměty a zkušenosti, plní úkoly a postupně se zlepšuje. Při tom postava komunikuje či bojuje s cizími postavami a hráč usměrňuje příběh na základě svých rozhodnutí.
Historie počítačového RPG začíná prakticky ve stejnou dobu, kdy vyšlo stolní RPG Dungeons & Dragons, tedy v roce 1974. První počítačové hry se touto předlohou silně inspirovaly. Vznikl tak žánr, který se obvykle označuje jako „tradiční CRPG“, aby se odlišil od akčního a taktického RPG. Počítačové RPG hry se obecně označují zkratkou CRPG, aby se odlišily od stolních RPG her, které jsou široce známy jako TTRPG.

Mezi CRPG se řadí i hry podžánru roguelike. Ty se vyznačují tím, že prostředí se generuje postupně a náhodně, stejně tak se na něm náhodně objevují poklady a protivníci. Jejich grafika se obvykle skládá ze symbolů nebo dlaždic. Smrt je vždy konečná – nelze tady ukládat.

m199h (1974)
Pravděpodobně první CRPG. Vzniklo na školním mainframu PLATO na Univerzitě Illinois v Urbana Champaign a záhy bylo administrátory vymazáno, protože počítač zkrátka nebyl určen pro hraní her.

pedit5 (1975), Reginald Rutherford
Známé také jako The Dungeon. Vzniklo taktéž na počítači PLATO v Univerzitě Illinois v Urbana Champaign, a to v době, kdy probíhala práce na hře dnd od Whisenhunta a Wooda. Rutherford o ni věděl, ale chtěl mít vlastní hru, singleplayerovou. Inspirovala se přímo pravidly stolního Dungeons & Dragons (D&D). I tato hra byla administrátory smazána, ale Paul Resch ji později rekonstruoval pod jménem orthanc1. De facto je to tedy nejstarší CRPG, které přežilo.
Historie tradičních CRPG her

dnd (1975), Gary Whisenhunt, Ray Wood
Známé také jako The Game of Dungeons. První počítačová hra vůbec, která obsahovala bosse, tedy závěrečného protivníka: byl jím Zlatý drak. Hra měla mít multiplayer, ale tato funkce nakonec nebyla přidána. Vznikla též pro počítač PLATO, na Southern Illinois University, a taktéž se inspirovala pravidly stolního D&D.

Dungeon (1975), Don Daglow
Hra dovolovala hru více hráčů, tedy sestavit družinu postav, ale byla kvůli tomu velmi pomalá. Vznikla pro počítač PDP-10 a dnes je považována za ztracenou. Též používala pravidla stolního D&D.

DND (1977), Daniel Lawrence
Tato hra se inspirovala počítačovou hrou dnd od Whisenhunta a Wooda. Podobnost byla tak velká, že byla považována za plagiát. Vznikla však pro počítač PDP-10.

Orthanc (1978), Paul Resch, Larry Kemp, Eric Hagstrom, Mark Nakada
Vylepšená verze hry pedit5/orthanc1 od Rutherforda, stále však jen pro mainframe PLATO.

Beneath Apple Manor (1978), Don Worth
První hra podžánru roguelike. Grafika byla složená z jednoduchých symbolů. Je to první CRPG hra, která vyšla pro domácí počítače, konkrétně Apple II, a tedy první komerční CRPG hra. V roce 1982 a 1983 vyšly vylepšené verze s lepší (barevnou) grafikou a možností ukládat.

Temple of Apshai (1979), Automated Simulations
První hra ze série Dunjonquest. Byla inspirována stolním D&D. Hra je zajímavá tím, že neměla žádný cíl. Postava jen prozkoumávala kobky, sbírala předměty, zabíjela protivníky a vydělávala zkušenosti. Toto je první CRPG, které mělo popis místností, byť jen v manuálu, který se dodával ke hře. Grafika samotná neumožňovala vykreslit místnosti lépe. Manuál též obsahoval rady, jak do této hry převést postavu ze stolních RPG (zřejmě z vícero her, které do té doby vyšly).

Rogue (1980), Michael Toy, Glenn Wichman
Hra, podle které byl pojmenován podžánr roguelike. Známá také pod názvem Rogue: Exploring the Dungeons of Doom. Její grafika byla složená z ASCII symbolů.
Historie tradičních CRPG her

Ultima (1981), Richard Garriott
První hra, která používala dlaždicovou grafiku, už to nebyly jen obyčejné symboly. Byla to také první CRPG hra, která měla grafiku barevnou. Později byla pojmenována jako Ultima I: The First Age of Darkness.

Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord (1981), Sir-Tech
První hra ze slavné série. Je to první CRPG hra, kde hráč ovládal celou družinu (mohla mít až šest členů), nikoliv jen jednu postavu. Hráč nemohl uložit postup v průběhu úrovně, pouze po jejím dokončení. Pokud zemřela cela družina, členové už nemohli být vzkříšeni. Jejich předměty ale mohla sebrat družina nově vytvořená.

Underground Exploration (1982), Koei
První japonské CRPG. Bylo určeno až pro pět hráčů. Japonská CRPG se vydala odlišným směrem než západní hry, proto se často řadí zvlášť pod vlastním označením JRPG (zatímco západní hry se označují jako WRPG).

Ultima III: Exodus (1983), Origin Systems
První moderní CRPG. Jedno z prvních, které mělo animované postavy. Hráč ovládal skupinu čtyř postav – pohybovala se po mapě jako jedna entita. Když došlo na boj, hra se přepnula do taktického tahového módu, kde se každá postava ovládala zvlášť.
Historie tradičních CRPG her

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum (1986), New World Computing
První hra ze slavné série Might and Magic.

Dungeon Master (1987), FTL Games
Tato hra obsahovala převratný prvek – souboje probíhající v reálném čase. Další novinkou byla možnost přímé interakce s prostředím pomocí myši, např. sbírání předmětů a mačkání tlačítek. Družina byla složena ze čtyř postav.
Historie tradičních CRPG her

Final Fantasy (1987), Square
První hra ze slavné série JRPG.

Wasteland (1988), Interplay Productions
Hra odehrávající se v postapokalyptické budoucnosti, která inspirovala pozdější Fallout, od stejné společnosti. Vyšly k ní další díly, od jiných tvůrců.

Hero's Quest: So You Want to Be a Hero (1989), Sierra On-Line
První hra v sérii, která se nebere úplně vážně a svým pojetím na první pohled připomíná adventury. Podobá se starší hře King's Quest od stejných tvůrců, což ale byla adventura. Hra přinesla některé převratné prvky, jako například zdokonalování postavy v činnosti tím, jak často ji dělá, nebo chování NPC postav, které se v průběhu hry měnilo. Dále se vyznačovala nelineárním příběhem a střídáním dne a noci. Hráč mohl svoji postavu importovat do dalšího dílu a postupně si ji tak vylepšovat napříč sérií. Následující díly se přejmenovaly na Quest for Glory, protože název Hero’s Quest už byl mezitím zabrán. Sierra On-Line si ho totiž nezaregistrovala jako obchodní známku. V roce 1992 vyšla verze ve VGA grafice, která byla jednodušší na ovládání – už nepoužívala ručně psané příkazy, ale systém nabídek, ze kterých se vybíralo myší. Název této vylepšené verze je Quest for Glory I: So You Want to Be a Hero (výborná věc, můj osobní favorit).
Historie tradičních CRPG her

RPG Tsukūru Dante 98 (1992), ASCII Corporation
Editor, ve kterém hráč mohl vytvářet své vlastní CRPG. Anglicky znám jako RPG Maker Dante 98, je první ze slavné série editorů RPG Maker.

Lands of Lore: The Throne of Chaos (1993), Westwood Studios
První hra ze série ve stylu Dungeon Master. V roce 1994 vyšla CD verze, která měla navíc voiceover od Patricka Stewarta.

Albion (1995), Blue Byte
Sci-fi CRPG. Hráč zde mohl ovládat družinu až šesti postav. V místnostech a mimo město byla hra ve 2D z pohledu shora (mimo město bylo všechno navíc ještě v menším měřítku), ve městech a velkých jeskyních byla ve 3D z pohledu postavy. V soubojích se hra přepnula do taktického režimu, kde se hráčovy postavy a protivníci pohybovali na jednoduché šachovnici. Výsledek každého tahu se zobrazil ve 2D z pohledu postavy.
Historie tradičních CRPG her

Pocket Monsters Red, Pocket Monsters Green (1996), Game Freak
První hra ze slavné japonské série Pokémon. Vyšla současně ve dvou verzích, ve stejném roce přibyla ještě verze Pocket Monsters Blue. Ve zbytku světa byla hra vydána v letech 1998 a 1999 jako Pokémon Red Version a Pokémon Blue Version. Verze Pokémon Yellow Version: Special Pikachu Edition vyšla roku 1998 v Japonsku a v letech 1999 a 2000 ve zbytku světa.

Final Fantasy VII (1997), Square
První díl ze série, který používal 3D grafiku. Je považován za jednu z nejvlivnějších her všech dob.

Fallout (1997), Interplay Productions
První hra ze slavné série odehrávající se v postapokalyptické budoucnosti. Původně měla být založena na pravidlech stolního RPG GURPS od společnosti Steve Jackson Games. Té se ale nezamlouvalo, že hra je příliš násilná. Autoři tedy opustili GURPS a vytvořili vlastní systém, SPECIAL.
Historie tradičních CRPG her

Baldur's Gate (1998), BioWare
První hra ze slavné série ze světa Forgotten Realms, který původně vyšel pro stolní D&D. Byla založena na pravidlech druhé edice stolního RPG Advanced Dungeons & Dragons (AD&D).
Historie tradičních CRPG her

Quest for Glory V: Dragon Fire (1998), Yosemite Entertainment
Poslední hra ze série. Od předchozích se zásadně lišila svojí grafikou – už nebyla ručně kreslená.

Planescape: Torment (1999), Black Isle Studios
Hra odehrávající se ve světě Planescape, který původně vyšel pro stolní D&D. Fungovala na stejném enginu, jako Baldur’s Gate. Byla taktéž založena na pravidlech druhé edice stolního RPG AD&D.

Vampire: The Masquerade – Redemption (2000), Nihilistic Software
Hororové CRPG, adaptace stolního RPG Vampire: The Masquerade ze světa World of Darkness.
Historie tradičních CRPG her

Icewind Dale (2000), Black Isle Studios
První hra z další série ze světa Forgotten Realms. Fungovala na stejném enginu, jako Baldur’s Gate. Opět byla založena na pravidlech druhé edice stolního RPG AD&D.

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura (2001), Troika Games
Steampunkové CRPG odehrávající se ve fantasy světě, kde vedle sebe existuje technologie a magie. Toto mělo vliv na vybavení postav: technologie fungovala špatně v přítomnosti magie a naopak.

Neverwinter Nights (2002), BioWare
První hra z další série ze světa Forgotten Realms, opět od společnosti BioWare. Oproti Baldur's Gate byla však z pohledu třetí osoby. Byla založena na pravidlech třetí edice stolního RPG Dungeons & Dragons.

Star Wars: Knights of the Old Republic (2003), BioWare
První hra ze slavné série zasazené do vzdálené minulosti světa Star Wars. Byla založena na pravidlech stolního RPG Star Wars Roleplaying Game od společnosti Wizards of the Coast.
Historie tradičních CRPG her

Dragon Age: Origins (2009), BioWare
První hra z fantasy série, jejíž další díly spadají již do žánru akčního RPG.


Historie těchto her je popsána poměrně dobře, takže jsem snadno dohledal tituly, které do žánru přinesly nějakou technickou novinku. Také jsem přidal hry, které zahájily populární série. Pokud jste v textu narazili na nějakou chybu nebo máte přesnější informace, dejte vědět v komentářích.


Úvod | Projekt Void © 2009-2024
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti; Mutant Chronicles

Načtení stránky trvalo 0.0104 vteřin