Mutant Chronicles, 2. edice

9.3.14 - Gediman - Komentáře (4)
V roce 1997 vydala firma Target Games druhou edici RPG Mutant Chronicles. O dva roky dříve mimochodem vypustila také wargamingovou hru Warzone. V té době to byl významný krok, který pomohl rozšířit popularitu tohoto prostředí.
Kniha


Ale ani tato edice se už dlouho netiskne. Až na pár prvků zůstala pravidla zachována, hlavní změna je tu ve vytváření postavy. Zatímco základní kniha první edice dovolovala hru víceméně jen za neutrálního žoldnéře, zde je možné přímo vytvořit i zaměstnance korporace. Hráč k tomu tedy nepotřebuje žádné dodatečné příručky. Každá frakce tu má několik archetypů, každý z nich má určité startovní atributy a sociální postavení, zvláštní schopnosti a bonusy.

Kapitol. Mediální velmoc ovládající Mars. Grip je reportér, který vyhledává a zaznamenává dobrodružství, aby je pak korporace zpeněžila v podobě novinového článku, knihy nebo filmu. Většinou má k dispozici velký rozpočet, ale často musí riskovat i svůj život. Vigilante je samozvaný ochránce zákona, typický superhrdina s dvojí identitou. Entrepreneur je podnikatel, který vede vlastní firmu. Je bohatý a vlivný.

Bauhaus. Průmyslová velmoc ovládající Venuši. Cavalier je agent některého z mnoha řádů a vznešených společností, který chrání korporaci proti vnitřním hrozbám. Quality Control je dozorce, který se stará o zachovávání vysoké kvality zboží a služeb. Může k tomu použít jakékoliv prostředky, takže je mezi zaměstnanci dost obávaný. Nobility je člen urozeného rodu, je bohatý a má mnoho společenských výhod.

Mishima. Obrovská feudální velmoc ovládající Merkur. Samurai je šlechtic-válečník, který se řídí přísným kodexem cti a věrně slouží svému pánovi. Spy je průmyslový špion, který ostatním korporacím krade výrobní plány, aby Mishima mohla napodobit jejich výrobky. Triad je člen jedné z triád, mocných zločineckých organizací, jejichž vliv zasahuje i do politiky. Je to nájemný vrah, zloděj a sabotér.

Imperiál. Agresivní a expanzivní velmoc kontrolující pás asteroidů. ISC Agent je příslušník bezpečnostní služby, která provádí špionáž a bojuje proti Temné legii. Wolfbane je člen skupiny legendárních barbarských válečníků. Jsou to občané, kteří z nějakého důvodu opustili svůj klan, ale stále chtějí bojovat za Imperiál. M&A neboli Merger and Acquisitionist je specialista na zabírání nového území a majetku pro korporaci, většinou agresivními metodami.

Kybertronik. Nejmenší, ale technologicky nejpokročilejší velmoc. Goodwill Ambassador je diplomat, který pomáhá a radí ostatním korporacím, aby pro Kybertronik získal jejich důvěru a podporu. Ale může fungovat i jako špion... Research Scientist je vědec, který zkoumá nové a neznámé věci a obohacuje tak korporaci o další poznatky. TIFF je elitní zaměstnanec, který má velké vůdčí pravomoci. Jeho tělo je vylepšeno kybernetickými implantáty.

Wolfbane


Kartel. Neutrální mezi-korporační organizace. Doomtrooper je nejlepší voják, jakého má lidstvo k dispozici. Má nejlepší výcvik a výzbroj, aby mohl efektivně bojovat proti Temnotě. Advisor je vyjednavač a poradce, který mezi korporacemi pomáhá uzavírat mír a spolupráci. Taktéž je to tajný agent a špion.

Bratrstvo. Svatá církev, která šíří Kardinálovo Světlo. Inquisitor je expert na vymýtání Temnoty a likvidaci služebníků Temné legie. Mystic je expert na sesílání mocných kouzel Umění. Hra za tyto dva archetypy je obtížnější v tom, že postava musí svým nadřízeným podávat hlášení o nálezech vlivu Temnoty nebo se je musí pokusit zničit osobně. Nikdy nesmí vykonat nic, co Bratrstvu nějak uškodí. Třetí archetyp, Missionary, je řadový člen, který není vázán žádnými přísnými zákony. Šíří učení Bratrstva mezi korporace i neutrální skupiny.

Neutrál. Samozřejmě lze hrát za člověka, který ztratil svoji korporační příslušnost a nyní je zcela nezávislý. Své služby nabízí komukoliv, kdo si je může dovolit. Troubleshooter řeší problémy, je to nájemný agent a žoldnéř. Cleaner se zaměřuje na potírání vlivu Temné legie, dokáže vycítit její přítomnost. Mobster je mafián, který ovládá podsvětí.

Temná legie. Stejně jako v první edici, i tady má hráč možnost sestavit si kacíře věrného Temnotě. A nebo se může stát kacířem až v průběhu hry. Jako obvykle tu má na výběr z mnoha hrozivých kouzel Temné symetrie – záleží na tom, jakému Apoštolovi slouží.

Součástí sestavování postavy je stejný systém zážitků v dospívání (do 16 let) a minulých zaměstnání, jako byl v první edici. Každý archetyp má u sebe uvedeno, jaká zaměstnání se k němu nejlépe hodí, např. pro Wolfbane se hodí Military/Law Enforcement nebo Criminal. Rozšiřující příručky, které vyšly pro první edici, jsou stále kompatibilní, takže hráč může postavu vytvořit i podle nich.

Razide


Velkou změnou též prošel systém stanovování obtížnosti činností. V první edici se k tomu používala poměrně složitá porovnávací tabulka, nyní jsou obtížnosti rozděleny do osmi stupňů od nejvyššího postihu (nemožné činnosti) po nejvyšší bonus (triviální činnosti). Tento způsob je mnohem rychlejší a jednodušší, je používán i v mnohých současných hrách.

Zajímavou novinkou je pravidlo pro korupci vybavení. Vliv Temnoty totiž nepostihuje jen živé bytosti, ale i elektroniku – vysílačky, videokamery, počítače, detektory a podobně. Když při používání takového předmětu padne kritické selhání (hod 20), dostaví se jeden z efektů korupce; určí se hodem kostkou. Předmět se může sám vypnout, přičemž po určitou dobu nepůjde znovu zapnout. Může se vymknout kontrole a fungovat chybně. Může začít vydávat hlasitý rámus a to dokonce ani když normálně není žádných zvuků schopen, takže na svého majitele snadno upozorní. A nebo svého majitele může začít telepaticky hypnotizovat a přivádět ho k šílenství. Předmět se taktéž může zcela „zbláznit“, tehdy se bude snažit pozabíjet všechny okolo. Jedinou šancí, jak ho zastavit, je zničit ho. Odpojení od zdroje elektřiny totiž nepomůže… Nejhorší možnost je ta, že z předmětu začne vyvěrat Temná symetrie. Jak moc je předmět náchylný na korupci, to záleží na jeho výrobci. Nejvíce citlivé jsou výrobky Kapitolu a Mishimy. Výrobky Bauhausu jsou o něco odolnější. Paradoxně nejvíce odolné jsou výrobky Kybertroniku – obsahují sice nejsložitější elektroniku, ale tato korporace našla způsob, jak se nadpřirozeným jevům vyhýbat.

Co se týče protivníků, opět tu jsou jen služebníci a monstra Temné legie, takže mise zaměřené proti korporacím budou od gamemastera vyžadovat určitou improvizaci. Deník postavy prošel drobnou změnou. Dvě stránky používá klasicky hráč. Dále je zde jedna stránka, která funguje jako přehled vývoje postavy. A čtvrtá stránka je určená pro hraní kacíře.

Kniha je rozdělena do čtyř sekcí. První se zabývá stručným popisem světa, korporací a také herních pravidel. Druhá sekce detailně popisuje Bratrstvo a jeho kouzla Umění. Třetí sekce se věnuje Temné legii a kouzlům Temné symetrie. A konečně čtvrtá sekce obsahuje rady, jak sestavovat mise a jsou tu též detailní popisy všech frakcí, seznamy vybavení a zbraní. Na samém závěru je ukázkové dobrodružství Luna City Blues.

Dark Legion


Kniha má 240 stran (měkká vazba) a je černobílá, ačkoliv je tu i několik barevných částí. Hlavní slabostí tu je opět nepřehlednost, tentokrát ještě o stupeň horší, než v první edici. Obrázků je tu až příliš mnoho, často jich je na stránce víc, než samotného textu. Skoro to vypadá, jako by autoři chtěli použít všechny dostupné ilustrace, dokonce i panely z komiksu. Tak nějak to kazí celkový dojem. Takže i když druhá edice přináší několik vylepšení, dávám jí nakonec stejné hodnocení, jako její předchůdkyni.

Hodnocení: 80 %




Tuto recenzi jsem napsal spíše jen pro úplnost, protože už nějakou dobu probíhají práce na třetí edici, která (spolu s novou edicí Warzone) bude velkolepým vzkříšením Mutant Chronicles. Takovýchto pokusů o restartování bylo už několik, dokonce včetně celovečerního filmu, zatím však žádný neuspěl. Tento projekt ale zatím vypadá dost slibně – těší se velké podpoře na Kickstarteru, plánuje se hned několik příruček pokrývajících dvě zcela odlišná historická období a spousta dalších materiálů.


Úvod | Projekt Void © 2009-2024
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti; Mutant Chronicles

Načtení stránky trvalo 0.0151 vteřin