3:16 Carnage Amongst The Stars

1.5.20 - Gediman - Komentáře (2)
Už když jsem poprvé viděl původní free verzi této hry, bylo mi jasné, že je naprosto geniální a že si musím pořídit „plnou“ verzi. Tak ji konečně mám.
.
3:16 Carnage Amongst The Stars


3:16 Carnage Amongst The Stars je stolní sci-fi RPG, které vytvořil Gregor Hutton v roce 2005 pro soutěž Ronnies, kde bylo cílem vymyslet a napsat RPG během 24 hodin. On to zvládl i s ilustracemi a vyhrál první místo (společně s jednou další vítěznou hrou). Roku 2008 vytvořil tuto komerční verzi, která tu původní soutěžní značně expandovala.

Hra se zaměřuje na boj. Odehrává se ve vzdálené budoucnosti, kdy Terra (Země) zažívá zlaté období blahobytu. Do vesmíru vyslala svůj elitní expediční sbor 3:16 (tedy 16. brigádu 3. armády), aby preventivně vyhladil všechen mimozemský život a zajistil tak Terře bezpečí. Hráči hrají za vojáky tohoto sboru, postupují od planety k planetě a likvidují vše živé. Ano, inspirace Hvězdnou pěchotou a Warhammerem 40.000 je tu velká a autor ji sám přiznává.

Ke hře jsou nutné dva typy kostek: šestistěnné (k6) a desetistěnné (k10). Někdy je nutné hodit k100, v tom případě se hodí dvěma k10; první hod určuje desítky a druhý jednotky. Existuje i hod k1000, kdy první hod k10 určuje stovky, druhý desítky a třetí jednotky.

Tvorba postavy je velmi jednoduchá a od hráče nevyžaduje v podstatě žádnou přípravu – lze ji provést přímo před začátkem hry. Hráč určí jméno a reputaci, což je pár slov, které postavu vystihují (např. chladnokrevný, šílený…). Dále stanoví dva jediné atributy: FA (Fighting Ability) a NFA (Non-Fighting Ability). FA je schopnost bojovat, NFA je schopnost dělat jiné věci mimo boj (např. řídit vozidlo, opravovat, kopat zákop…). Mezi tyto atributy libovolně rozdělí 10 bodů, přičemž minimální hodnota je 2. Dále stanoví počet zabití. To jen ukazuje, kolik mimozemšťanů postava již zabila v minulosti – za každý bod FA se hodí k10 a výsledek se sečte. Postava má tři životy a je chráněna brněním, které může pohltit jedno zranění, pokud hráč chce. Toto lze využít jen jednou na každé planetě. Stejně tak jednou na každé planetě může využít bojové drogy, které dají možnost opravného hodu na FA, ale je tu riziko, že postavu zraní.

Dále se určí hodnost. Postava s nejvyšším NFA je seržant. Pokud je takových postav víc, vybere se mezi nimi hodem kostkou – a druhá postava je desátník. Pokud byl kandidát na seržanta jen jeden, tak desátníkem je postava s nejvyšším FA. Všichni ostatní jsou vojíni. Každá hodnost má stanovenou výstroj a výzbroj. Seržant může zavolat E-Vac, záchranou evakuaci z mise. Tuto možnost mají i všechny vyšší hodnosti, ovšem pravomoc vykonat ji má vždy jen ten nejvyšší důstojník v oddíle.

Důležitou vlastností postavy jsou tzv. Flashbacky. Dělí se na Strength a Weakness. Flashbacky se postupně připisují v průběhu hraní, na začátku žádné nejsou. Fungují jako „žolíky“ – dovolují hráči zasáhnout do děje a rozhodnout bez hodu kostkou. Postavu také rozvíjejí tím, že hráči dávají možnost ukázat něco z její minulosti. Hráč může Flashback využít jen jednou za misi. Strength způsobí, že akce je automaticky úspěšná a bitva je ukončena jako vítězná. Weakness způsobí, že postava v akci neuspěje tak, jak hráč sám popíše (může si tím zachránit život) a je vyřazena z bitvy. Postava může mít nakonec maximálně 5 Strength a 5 Weakness, přičemž pátá Weakness je automaticky vždy nenávist vůči Terře. To vyjadřuje, jak jsou vojáci znechuceni vesmírným tažením a vracejí se zpět domů, aby se pomstili. Postava s nejnižší hodností v týmu může přinutit jinou postavu, aby využila svoji Weakness. Musí ale nejprve uspět v hodu proti NFA. Tento efekt vyjadřuje, že vojáci vyšších hodností nejsou vždy zcela kompetentní a dává to těm s nižší hodností jistou výhodu. Toto lze však celkově použít jen jednou na každé planetě.

Hra je nastavena tak, že počítá s vesmírným tažením, ve kterém je nutné vyčistit 20 planet. Vyčištění každé planety zabírá jedno, maximálně dvě herní sezení. Gamemaster má k dispozici seznam 20 jmen planet, 20 typů povrchů, 20 typů mimozemšťanů a 20 zvláštních schopností pro mimozemšťany. Vybere jednu možnost z každého seznamu (nebo může hodit kostkou). Může tak třeba určit, že planeta Degas je pouštního typu a je obývána hmyzími mimozemšťany se schopností regenerace. Následně vojáci dostanou brífink a jsou vysazeni na povrch.

3:16 Carnage Amongst The Stars

Na přesném počtu nepřátel na planetě z pohledu pravidel vůbec nezáleží. Množství nepřátel určí gamemaster jen abstraktně, pomocí tzv. Threat Tokenů. Jeden Threat Token je odstraněn pokaždé, když voják úspěšně zasáhne a bez ohledu na to, kolik mimozemšťanů svým útokem zabil. Jakmile jsou odstraněny všechny Threat Tokeny, nepřítel byl poražen. Kolik bylo na planetě nepřátel tedy hráči zjistí tak, že nakonec sečtou počet zabití. Gamemaster by měl Threat Tokeny rozdělit mezi dílčí bitvy, aby hráči měli možnost na jedné planetě svést více bitev. I gamemaster sám může snížit počet Threat Tokenů – může jejich pomocí aktivovat zvláštní schopnosti mimozemšťanů. Threat Tokenů je vždy tolik, kolik je pětinásobek počtu hráčů. Cílem mise nemusí být jen prostá destrukce všech nepřátel (i když to je stále primární), ale třeba také zajetí nepřítele, průzkum území nebo třeba záchrana NPC postav.

Po skončení mise, tedy vyčištění planety, se postavy vylepšují. Ta, která zabila nejvíc nepřátel, postoupí na vyšší úroveň. Ostatní hráči si hodí k10 a postava toho, který hodil nejvíc, též postoupí na vyšší úroveň. Vyšší úroveň dá hráči možnost vylepšit FA nebo NFA o jeden bod, přičemž maximální hodnota je 10 a maximální celková hodnota 18. Každá postava získá také možnost využít jeden další Flashback a upgradovat si jednu zbraň. Nakonec si každá postava může hodit proti NFA a pokud uspěje, může být povýšena, nafasovat speciální výstroj nebo upgradovat si další zbraň. Postava může postupně dosáhnout hodnosti poručík (získá výsadkovou kapsli a může zavolat orbitální bombardování), kapitán (získá APC a malý jaderný granát), major (získá výsadkovou loď a energetický štít), podplukovník (získá velký jaderný granát), plukovník (získá bombu schopnou zničit hvězdu a s ní i celou soustavu) a nakonec i brigádní generál (získá super-zbraň, která zničí část galaxie, ovšem i celou brigádu 3:16…). Brigádní generál má mimo jiné povinnost zabránit 3:16, aby se vrátila zpět na Terru – k tomu účelu může použít třeba svoji super-zbraň. Příručka zahrnuje i možnost degradace postavy.

Vyhodnocování činností funguje jednoduše. Akce je úspěšná, pokud se hodí stejně nebo méně, než je hodnota atributu. Mimozemšťani nemají FA ani NFA, místo toho mají pouze jeden atribut AA (Alien Ability). Úspěch v hodu na FA znamená, že hráč zasáhl a může určit ničivost zbraně, tedy počet zabitých. Úspěch v hodu NFA znamená, že se nebojová akce povedla tak, jak hráč chce. Úspěch v hodu na AA znamená, že všichni vojáci, kteří neuspěli nebo hodili méně než mimozemšťané, utrpí jedno zranění. Voják či mimozemšťané mohou svůj úspěch dobrovolně zrušit, čímž zruší i úspěchy všech, kteří jsou na řadě po nich.

Boj se dělí na kola. Začíná testem „dominance“. V ní se určí vzdálenost mezi mimozemšťany a vojáky, což je důležité kvůli dostřelům zbraní. Hráči si hodí proti NFA, mimozemšťani proti AA. Pokud má nejvyšší úspěch voják, tak určí vzdálenost jeho hráč. Pokud mají nejvyšší úspěch mimozemšťané, tak ho určí gamemaster. Pokud uspějí všichni vojáci a mimozemšťané selžou, vojáci provedli překvapivý útok. Pokud uspějí mimozemšťané a všichni vojáci selžou, tak překvapivý útok provedli mimozemšťané. Pokud nikdo neuspěje, tak vzdálenost je automaticky nastavena jako dlouhá. Překvapivý útok mimozemšťanů znamená, že provedou automatické zranění všem vojákům. Překvapivý útok vojáků znamená, že každý z nich má šanci okamžitě způsobit ztráty protivníkům.

V každém kole si všichni hodí na FA, NFA respektive AA. Všichni, kdo uspěli, začínají v pořadí od nejvyššího výsledku po nejnižší a popisují úspěch svých akcí. Poté provádějí tahy všichni, kdo neuspěli – též od nejvyššího po nejnižší a popisují neúspěch svých akcí. Vojáci i mimozemšťané mohou měnit vzdálenost v průběhu boje, a to pomocí úspěšného hodu na NFA respektive AA. Pokud voják opustí dlouhou vzdálenost, znamená to, že se stáhl z boje. Už se ho nijak neúčastní. Pokud to provedou mimozemšťané, boj končí.

Na konci každé bitvy si postavy vyléčí jeden život. Na konci každé mise se postavy vyléčí úplně. Pokud postava zemře, hráč si může vytvořit novou. Sečte FA a NFA předchozí postavy a zjistí, kolik bodů může přerozdělit té nové. Vytvoření nové postavy lze provést už během té stejné hry, ihned po boji. Bere se to tak, že jeden z mnoha NPC vojáků se najednou stal hráčskou postavou.

Příručka obsahuje stručný popis výstroje a výzbroje vojáků. Zbraně mají tři dostřely (na blízko, krátký a dlouhý), přičemž v každém dostřelu mají jinou ničivost. Některé zbraně jsou lepší na krátkou, jiné na dlouhou vzdálenost, některé lze použít jen v boji zblízka. Ničivost je zobrazena jen možným počtem zabití, např. 1, k6, k10 nebo třeba i k100. Některé zbraně mohou zasáhnout i spolubojovníky, např. ruční granáty. Příručka dále obsahuje rady pro gamemastera, ukázkové postavy i příklad hry. Na závěru je jednoduchý deník postavy, který zabírá jen jednu stránku.

3:16 Carnage Amongst The Stars

Příručka má 96 stránek, je černobílá a poněkud nezvykle je orientovaná na šířku. Ilustrace tvořil sám Gregor Hutton, takže nevypadají nijak extra, ale dávají příručce určitou hrubou atmosféru. Pravidla jsou snadná, jednoduchá, ale zároveň dosti nápaditá. Po stránce fluffu je hra poněkud stručná, v tomto ohledu mohla být klidně víc propracovaná, ale nepovažuji to za chybu – hráči mají alespoň možnost svět dotvořit sami. Narazil jsem však na názory, že hra se může po několika misích stát poněkud repetitivní a nudnou. Tady zjevně záleží na preferencích a fantazii hráčů. Je pochopitelné, že unikátní přístup 3:16 Carnage Amongst The Stars nemusí sednout každému.

Hodnocení: 100 %


Úvod | Projekt Void © 2009-2020
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti; Mutant Chronicles

Načtení stránky trvalo 0.0278 vteřin