Historie FPS her

28.9.19 - Gediman - Komentáře (8)
Rozhodl jsem se rozšířit tento web o další témata, takže kromě obvyklých recenzí na stolní RPG a popisů příruček k W40k budu přinášet i články o různých popkulturních fenoménech. Jako první tu mám stručný přehled převratných her žánru first-person shooter, tedy stříleček z pohledu první osoby, hlavně co se týče technologické inovace.
Maze War (1973/4?) – První FPS hra vůbec. Grafika se skládala jen z wireframů. Možnost pohybu byla omezená, šlo se otáčet jen o 90 stupňů, nicméně to moc nevadilo, protože všechny chodby byly pravoúhlé. Úplně na počátku to bylo jen bludiště pro jednoho hráče, teprve pozdější modifikace přidala druhého hráče a možnost vzájemné přestřelky. Datum jejího dokončení není úplně jasné. Hra nebyla veřejná, byl to experiment NASA.
Historie FPS her

Spasim (1974) – Nebylo to úplně FPS, ale spíše simulátor, protože hráč ovládal vesmírnou loď ze Star Treku – pohyboval se v plně 3D prostoru. Hra dovolovala multiplayer až pro 32 hráčů (!). Hra též nebyla veřejná, vznikla jako projekt Univerzity Illinois v Urbana Champaign.

Battlezone (1980), Atari – První FPS hra pro veřejnost. Nejdříve byla vytvořena jen pro herní automaty, teprve v roce 1983 vznikla verze pro domácí počítače. Technicky vzato se též jednalo spíše o simulátor, protože hráč ovládal tank. Možnost pohybu byla ale volná, šlo se libovolně otáčet.
Historie FPS her

Phantom Slayer (1982), Med Systems – FPS hra, která konečně používala barevnou grafiku, nebyly to jen holé wireframy. Nicméně stále to bylo bludiště alá Maze War s pravoúhlým otáčením. Také se jednalo o první FPS pro domácí počítače.
Historie FPS her

MIDI Maze (1987), Xanth Software F/X – Toto FPS mělo vylepšené barvy a možnost multiplayeru až pro 16 hráčů. Stejně jako u Battlezone, i zde měl hráč možnost otáčet se volně do stran, ne jen o 90 stupňů. Dalo by se říct, že MIDI Maze byla první hra žánru FPS, tak jak ho známe.

Corporation/Cyber-Cop (1990), Synthetic Dimensions – První FPS, které nebylo jen pouhým bludištěm (když nepočítám simulátorové Spasim a Battlezone). Chodby a místnosti byly 3D polygonové objekty.

Catacomb 3D (1991), id Software – Chodby a místnosti této hry již měly textury, takže to nebyly jen jednobarevné polygony. Byla to také první FPS hra, ve které hráč viděl svoji zbraň (konkrétně ruku, protože se jednalo o kouzelníka, který sesílá firebally) – do této doby hráč viděl jen zaměřovač, někdy ani to ne. Bylo to také poprvé, co postava měla konkrétní jméno, Petton Everhail. Nutno ale dodat, že Catacomb 3D byla ve skutečnosti již třetí hra v sérii a tato postava vystupovala i v předchozích dílech. Nejedná se tedy o originálního FPS hrdinu.
Historie FPS her

Wolfenstein 3D (1992), id Software – Hra, v jejíchž mapách se konečně nacházely i funkční dveře a také dekorativní objekty. Nebyly tedy zaplněné pouze nepřáteli a itemy.

SEAL Team (1993), Electronic Arts – První realistická taktická střílečka. Bylo možné přepínat mezi 1st person a 3rd person pohledem, takže to nebylo čistokrevné FPS.

Doom (1993), id Software – První FPS, kde bylo možné chodit po schodech a jezdit výtahem. Mapy tedy nebyly jen v jedné rovině. Nicméně stále nebylo možné vyjít do jiného patra nebo třeba projít pod mostem. Celá mapa byla vlastně stále jen „jedno patro“ – při pohledu z ptačí perspektivy se žádná místnost nenacházela pod jinou. Dalším pokrokem byl i fakt, že mapy se už neomezovaly jen na pravoúhlé místnosti a chodby.
Historie FPS her

Marathon (1994), Bungie – První FPS s mouse-lookem, tedy možností rozhlížet se na všechny strany pomocí myši. Také první FPS, kde zbraně měly alternativní mód střelby a bylo možné držet dvě najednou. Hra obsahovala poprvé i přátelská NPC. Dovolovala už i voice-chat přes LAN.

Heretic (1994), Raven Software – Tato hra byla vydána o pouhé dva dny později než Marathon, takže neměla jeho technický pokrok. Neměla mouse-look, bylo možné podívat se nahoru a dolu jen pomocí kláves. Hra měla inventář pro předměty, což bylo docela zajímavé. Když hráčova postava zemřela krutější smrtí, její tělo se mohlo rozletět na kusy (tedy na „gibs“), což byla novinka. Jedná se také o první FPS, kde postava mohla létat (pomocí kouzelného artefaktu), horizontálně i vertikálně.

Star Wars: Dark Forces (1995), LucasArts – První FPS, jehož mapy umožňovaly další patra budov, průchody pod mosty atd. Bylo to také první FPS, které dovolovalo přikrčení a skákání.
Historie FPS her

The Terminator: Future Shock (1995), Bethesda Softworks – První FPS s mouse-lookem, které vyšlo na PC (Marathon vyšla na Macintosh). Nepřátelé byli konečně 3D modely a nikoliv jen pouhé sprity. Dalším převratným prvkem byla možnost řídit vozidla a letadla.
Historie FPS her

Duke Nukem 3D (1996), 3D Realms – První FPS, kde se objevila funkční zrcadla (skutečně odrážející okolí) a kde bylo možné ponořit se pod vodu a plavat. Kromě toho však hra nebyla technologicky příliš převratná, dokonce stále používala spritové nepřátele, což překonal už The Terminator: Future Shock, ale byla velmi akční, zábavná a tedy populární.

Quake (1996), id Software – První FPS, které již nepoužívalo žádné sprity, všechny objekty byly 3D modely, dokonce i hráčovy zbraně. Profesionální hráč Dennis Fong v kompetitivním hraní této hry popularizoval používání kláves WASD pro pohyb.
Historie FPS her

Shadow Warrior (1997), 3D Realms – Tato hra měla stejný engine jako Duke Nukem 3D, takže technologicky byla zastaralá. Nicméně jako první přinesla průhlednou vodní hladinu.

Half-Life (1998), Valve Corporation – První FPS, kde byl příběh vyprávěný hrou samotnou, tedy nikoliv pomocí doprovodného textu nebo videí. Příběh byl předkládán naskriptovanými sekvencemi a NPC postavami samotnými. Hra používala klávesy WASD pro pohyb již standardně.
Historie FPS her

Hidden & Dangerous (1999), Illusion Softworks – První střílečka, ve které se hráč účastnil autentické Druhé světové války – tedy bez nějakých sci-fi elementů, takže nepočítám Wolfenstein 3D. Jednalo se o taktickou střílečku, kde bylo možné přepínat mezi 1st person a 3rd person pohledem.

Counter-Strike (2000), Valve Corporation – První multiplayer FPS, které přišlo s konceptem trvalé smrti. Nebyly tu žádné respawny, takže mrtvý hráč musel prostě čekat na konec hry.

Halo: Combat Evolved (2001), Bungie – První FPS, které přišlo s konceptem samodobíjecího štítu. Hráč nemusel sbírat žádné „brnění“, prostě chvíli počkal a pancéřování se mu samo obnovilo.
Historie FPS her

Counter-Strike: Source (2004), Valve Corporation – První hra, která používala Source engine.

Half-Life 2 (2004), Valve Corporation – První hra vůbec, která k hraní vyžadovala Steam, i když si ji člověk zakoupil fyzicky. Zájem o hru byl tak velký, že servery Steamu byly rychle zhlceny. Half-Life 2 vyšel jen 15 dní od Counter-Strike: Source.

Crysis (2007), Crytek – První hra, která používala CryEngine 2. Ve své době byla graficky tak náročná, že se používala jako zátěžový test pro výkonnost počítačů. Maximální nastavení detailů a rozlišení mohl zvládat jen ten nejlepší hardware.

Verdun (2015), M2H/Blackmill Games – První FPS, ve které se hráč účastnil autentické První světové války. A opět mám na mysli prostředí bez nějakých sci-fi elementů. Existovalo totiž několik předchozích her, které prvky První světové války používaly, ale odehrávaly se v hodně změněné historii.



Na závěr musím upozornit, že různé zdroje někdy uváděly odlišné informace, často se nedokázaly shodnout na tom, která hra byla skutečně ta první s danou novinkou. Takže pokud vidíte v článku nějakou chybu nebo máte přesnější informaci, klidně napište do komentářů.


Úvod | Projekt Void © 2009-2024
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti; Mutant Chronicles

Načtení stránky trvalo 0.0148 vteřin