Historie RTT her

12.1.20 - Gediman - Komentáře (0)
Další článek v sérii pojednává o historii real-time taktických her. Tento žánr se od RTS liší tím, že se zcela orientuje jen na vedení bitev. Stavba základny, těžba surovin a výroba jednotek jsou vynechány. Naopak hráčům obvykle nabízí detailnější možnosti taktického manévrování a rozkazů. RTT je vlastně počítačovou real-time verzí stolního wargamingu.
War of Nerves! (1979), Magnavox
Tato hra by se dala označit za předchůdce RTT, i když šlo spíše o hru logickou. Odehrávala se na relativně malé mapě zaplněné několika stromy. Hráč ovládal velitele, přímo klávesami. Měl k dispozici také čtyři vojáky, kteří jednali samostatně, ovšem na příkaz se k němu mohli stáhnout. Cílem bylo zajmout nepřátelského velitele, který byl též doprovázen čtyřmi vojáky. Hráč to musel zvládnout dřív, než jeho vlastní velitel padne do zajetí nepřátel.
Historie RTT her

Sea Battle (1980), Mattel
První RTT. Bitva dvou námořních flotil. Jednalo se čistě o hru pro dva hráče na jedné konzoli, možnost singleplayeru tu nebyla.

Legionnaire (1982), Microcomputer Games
Toto RTT bylo následníkem hry Eastern Front (1941) z roku 1981, která vypadala velmi podobně, ovšem jednalo se o tahovou hru. Hráč ovládal armádu Římanů a bojoval proti barbarům. Mapa konečně používala různé terénní překážky, a dokonce i rozdílnou výšku (vyznačenou jednoduše vrstevnicemi) – všechny tyto prvky měly vliv na pohyb jednotek.

Stonkers (1983), Imagine Software
V této hře bojovým jednotkám postupně docházely zásoby, takže hráč k nim musel posílat zásobovací jednotky. Nové zásoby byly dopravovány lodí do jeho přístavu.

The Ancient Art of War (1984), Evryware
První RTT, které vyšlo na PC. Pohyb armád se odehrával na velké mapě, ovšem jejich střet se odehrával na detailnější taktické mapě. Zde hráč mohl vidět jednotlivé vojáky, mohl je dávat do formací a ovládat jejich manévrování. Pokud hráč chtěl, mohl nechat souboj armád vyhodnotit automaticky počítačem, takže pohled se do taktické mapy už nepřepnul. Dalo by se říct, že stylově je to něco jako real-time Heroes of Might and Magic.
Historie RTT her

Modem Wars (1988), Ozark Softscape
První RTT, které mělo fog of war – zakryté neprozkoumané části mapy. Jednotky bylo možné dávat do určitých formací a jejich pohyb byl ovlivňován terénem. Byla to také první taktická hra, která se dala hrát přes internet.

BattleTech: The Crescent Hawk's Revenge (1990), Westwood Associates
Hra, která navazovala na BattleTech: The Crescent Hawk's Inception, což ovšem nebylo RTT, ale akční adventura. Jednalo se v podstatě o real-time počítačovou adaptaci stolní hry BattleTech. Tato hra je významná tím, že byla přímým předchůdcem RTS Dune II: The Building of a Dynasty. Není to nic zvláštního, protože firma Westwood Associates byla předchůdcem Westwood Studios.
Historie RTT her

The Ancient Art of War in the Skies (1992), Evryware
První RTT zabývající se bitvami letadel a zároveň první RTT odehrávající se v autentické První světové válce.

Syndicate (1993), Bullfrog Productions
První hra ze cyberpunkové série. Hráč ovládal tým složený až ze čtyř kyborgů.

Space Hulk (1993), Electronic Arts
Počítačová adaptace stejnojmenné stolní hry z prostředí Warhammer 40.000. Zajímavé je, že hra se ovládala jako FPS, hráč však mohl přepínat mezi jednotlivými členy oddílu.
Historie RTT her

Cannon Fodder (1993), Sensible Software
Kombinace akční střílečky a RTT. Hráč ovládal malý oddíl vojáků, postupoval mapou a střílel po všech nepřátelích.

Battle Bugs (1994), Epyx
Zajímavá hra, ve které hráč ovládal armádu brouků. Bojištěm byla například podlaha kuchyně nebo zahradní hřiště. Bojovalo se o jídlo, které se v prostředí nacházelo – byly to vítězné body, na kterých bylo nutné vztyčit vlajku.

Warhammer: Shadow of the Horned Rat (1995), Mindscape
První 3D RTT. Bylo v něm možné otáčet kameru a zoomovat, tak jak jsme zvyklí dnes. Jednotky samotné však byly stále jen obyčejné 2D sprity.
Historie RTT her

Close Combat (1996), Atomic Games
První RTT odehrávající se v autentické Druhé světové válce. Nabízelo velmi detailní simulaci boje. Svoji roli hrála morálka i zásoba munice. Jednotky měly vlastní inteligenci, díky které například odmítaly splnit zbytečně nebezpečné rozkazy.

X-COM: Apocalypse (1997), Mythos Games
První hra z populární TBT série X-COM, která umožňovala hrát také v RTT módu.
Historie RTT her

Myth: The Fallen Lords (1997), Bungie
Tato hra jako první v žánru přinesla propracovaný fyzikální systém – například šípy, které minuly, se zapíchly do terénu nebo do jiné jednotky. Mapy byly také o dost rozsáhlejší než kdy předtím.

Commandos: Behind Enemy Lines (1998), Pyro Studios
RTT odehrávající se v Druhé světové válce. Hráč ovládal tým šesti elitních vojáků, každý měl jinou specializaci.
Historie RTT her

MechCommander (1998), FASA Interactive
Další úspěšná adaptace stolní hry BattleTech.

Force 21 (1999), Red Storm Entertainment
První kompletně 3D RTT – tentokrát už i včetně jednotek.

Shogun: Total War (2000), The Creative Assembly
První hra z populární historické série, která kombinuje RTT s TBS. Její strategická část s ekonomikou, diplomacií a přesunem armád byla tahová, samotná část zobrazující souboj formací vojáků byla real-time. Velikost map se ještě zvýšila.
Historie RTT her

Starship Troopers: Terran Ascendancy (2000), Blue Tongue Entertainment
RTT, kde hráč ovládal několik malých oddílů Mobilní pěchoty proti hordám Arachnidů. Vojáci získávali zkušenosti a mohli si pořizovat lepší brnění a zbraně.

Star Trek: Away Team (2001), Reflexive Entertainment
RTT stále ve 2D grafice. Stylově se podobalo hrám ze série Commandos. Hru bylo možné pauzovat, během toho hráč mohl členům týmu vydat rozkazy.

Warhammer: Mark of Chaos (2006), Black Hole Entertainment
Další RTT z prostředí fantasy světa Warhammer.

Warhammer 40,000: Dawn of War II (2009), Relic Entertainment
Pokračování RTS Dawn of War udělalo další krok k real-time tactics. Ještě více se soustředilo na pěchotu, a především na silné hrdiny. Vozidla byla výrazně limitována a budování základny dokonce zcela opuštěno. Přibyly také RPG prvky, tedy sbírání zkušeností a artefaktů.
Historie RTT her

Battlefleet Gothic: Armada (2016), Tindalos Interactive
Počítačová adaptace stolní hry Battlefleet Gothic z prostředí Warhammer 40.000.

Total War: Warhammer (2016), The Creative Assembly
První hra ze série Total War, která se neodehrávala v reálném historickém prostředí. Místo toho byla zasazena do fantasy světa Warhammer.
Historie RTT her




Musím dodat, že mnohé zdroje, ze kterých jsem čerpal, nerozlišovaly mezi RTS a RTT, což bylo poněkud matoucí. Pokud jste v textu narazili na nějakou chybu nebo máte přesnější informace, jako obvykle dejte vědět do komentářů.


Úvod | Projekt Void © 2009-2020
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti; Mutant Chronicles

Načtení stránky trvalo 0.0036 vteřin