Warhammer 40.000, 8. edice

13.7.17 - Gediman - Komentáře (0)
W40K letos slaví 30. výročí existence a tak firma Games Workshop vydala novou edici. Ta obsahuje několik radikálních změn a novinek.
.
Warhammer 40.000, 8. edice


Na úvod rekapitulace několika základních informací. Warhammer 40.000 je stolní válečná hra (wargame), která vyšla v roce 1987 jako „sci-fi varianta“ pro podobnou hru, Warhammer Fantasy Battle z roku 1983. Jejím autorem je britská firma Games Workshop. Jedná se zároveň o sběratelské a modelářské hobby, protože hráči si svoji armádu sestavují z figurek vojáků, monster a vozidel, které musí nejprve slepit a nabarvit. Ke hře není potřeba žádný hrací plán, postačí jen holý stůl a nějaký ten terén (knihy, krabičky…). Přesuny vojáků a dostřely zbraní se určují pomocí palcového měřítka. Ke hře jsou především potřeba také šestistěnné kostky (nejlépe ve větším množství), které slouží k vyhodnocování akcí a efektů. Novinkou v této edici je to, že se již nepoužívají žádné šablony, protože výbuchy a střelba z plamenometů se vyhodnocuje jednodušeji, byť ne tak realisticky.

Hra je určena minimálně pro dva hráče, což je také nejběžnější forma. Před zahájením bitvy se společně dohodnou na velikosti armád. Mohou k tomu použít například klasickou bodovou hodnotu nebo tzv. Power Rating (o tom až dále). Oba hráči si pak sestaví armádu o dané hodnotě, čímž je zaručeno, že síly budou vyrovnané. Předherní příprava je díky novému pojetí příruček, kdy je u každé jednotky uvedené vše potřebné, mnohem rychlejší. Zlepšuje se tak i orientace při samotném hraní, protože není nutné nikde zdlouhavě listovat. Hráč si musí nastudovat příručku své armády a samozřejmě také sehnat potřebné modely. Na výběr je z mnoha armád:

Největší zastoupení má Impérium lidstva:
Space Marines: vesmírní mariňáci, elitní geneticky vylepšení super-vojáci.
Blood Angels: vesmírní mariňáci stylizovaní do podoby krvelačných upírů.
Dark Angels: vesmírní mariňáci stylizovaní do podoby středověkých rytířů.
Space Wolves: vesmírní mariňáci stylizovaní do podoby Vikingů a vlkodlaků.
Grey Knights: vesmírní mariňáci vycvičení pro boj proti démonům a silám Chaosu.
Deathwatch: vesmírní mariňáci vycvičení pro boj proti mimozemským formám života.
Legion of the Damned: přízrační vesmírní mariňáci, kteří se zjevují v případě největší nouze.
Astra Militarum: Imperiální garda, řadová armáda s obrovským množstvím vojáků a tanků.
Adeptus Mechanicus: výzkumná a výrobní organizace, disponuje pokročilou technologií.
Questor Imperialis: Imperiální rytíři, obrovské kráčející kolosy pilotované legendárními válečníky.
Adeptus Ministorum: imperiální církev, jejíž ozbrojenou sílou jsou Adepta Sororitas, fanatické bitevní jeptišky.
Adeptus Astra Telepathica: organizace pověřená výcvikem a kontrolou psykerů, jejíž ozbrojenou sílou jsou Sisters of Silence, tiché bojovnice schopné blokovat psychické síly.
Officio Assassinorum: perfektně vycvičení tajní atentátníci.
Adeptus Custodes: dokonalí geneticky vylepšení super-vojáci, osobní ochránci Císaře.
The Inquisition: všemocná organizace bránící lidstvo před úpadkem a korupcí.

Armády cizích sil jsou následující:
Heretic Astartes: vesmírní mariňáci, kteří propadli korupci a bojují proti Impériu.
Chaos Daemons: hordy démonů z Warpu.
Questor Traitoris: Imperiální rytíři, kteří propadli korupci a bojují proti Impériu.
Craftworld Aeldari: známí také jako Eldaři; vyspělí manipulátoři a psykeři, kteří žijí na palubách obřích vesmírných lodí.
Drukhari: známí také jako Temní Eldaři; sadističtí piráti a otrokáři, kteří galaxii terorizují svými nájezdy.
Ynnari: fanatičtí Eldaři, jejichž cílem je sjednotit své druhy a probudit boha mrtvých.
Harlequins: tajemní a nevypočitatelní Eldaři, kteří se specializují na boj proti Chaosu.
Necrons: pradávná rasa, která přesunula své vědomí do nesmrtelných strojů.
Orks: brutální a barbarská rasa, která žije pouze pro válku.
T‘au Empire: mladá a idealistická rasa, která chce galaxii civilizovat.
Tyranids: všežravý roj mimozemských bestií, který do galaxie přiletěl odjinud.
Genestealer Cults: kulty mutantů, které uctívají Tyranidy jako své bohy.

Hru lze hrát podle tří stylů. První je Open Play, kde hráči proti sobě mohou nasadit libovolné jednotky v libovolném množství. Není zde žádné omezení, ale je zjevné, že takové hry mohou být velmi nevyrovnané. V Open Play lze vybírat ze tří typů misí, které jsou velmi jednoduché, takže hru nijak nezdržují. Druhý je Narrative Play, kde hráči odehrávají určitý příběh a kde lze aplikovat efekty jako zálohy, náhodná délka hry, hlídky a podobně. Zde lze vybírat ze šesti typů misí. Třetí mód je Matched Play, ve kterém jsou armády sestavovány podle organizačních tabulek. Hráči zde mají na výběr ze dvanácti misí. Ty jsou víceméně stejné, jako v předchozí edici, opět obsahují Tactical Objectives, které náhodně generují cíle v průběhu hry. Hráči si na začátku každého kola losují úkoly, jejichž splněním získávají vítězné body. Je tu uvedena ještě základní mise typu Only War, která je použitelná ve všech třech stylech.

Kolo je rozděleno do šesti fází, které probíhají v tomto pořadí – Movement, Psychic, Shooting, Charge, Fight a Morale. V Movement fázi se jednotky přesouvají, v Psychic fázi se sesílají psychické síly (kouzla), v Shooting fázi se střílí, v Charge fázi jednotky vyrážejí na zteč, ve Fight fázi dochází k boji zblízka a konečně v Morale fázi se vyhodnocuje morálka. Jakmile hráč provede všechny fáze, je řada na protihráči. Potom kolo skončí a začne nové. Tak to pokračuje až do konce hry.

Základem jsou samozřejmě figurky – jednotky. Některé jsou organizovány do oddílů, jiné se po bitevním poli pohybují samostatně. Jednotky mají své atributy, které určují, jak dobré jsou. Move vyjadřuje rychlost pohybu jednotky, Weapon Skill ukazuje schopnost boje zblízka, Ballistic Skill ukazuje schopnost boje na dálku, Strength vyjadřuje sílu v boji zblízka, Toughness ukazuje odolnost proti zranění, Wounds je počet životů, Attacks ukazuje počet útoků v boji zblízka, Leadership je morálka a Save je schopnost vyvarovat se zranění. Jak si můžete všimnout, zmizela hodnota Initiative. Vozidla jsou nyní pojata stejně jako pěší jednotky, mimo jiné už nemají odlišné pancéřování na různých částech trupu, vše je sjednoceno. Rozměrným jednotkám, které mají mnoho životů (např. vozidla a monstra), nyní s každým poškozením klesá efektivita, například se snižuje rychlost, přesnost, ničivost a podobně.

Každá jednotka je vyzbrojena nějakými zbraněmi, zvláštním vybavením a schopnostmi. Většinu jednotek lze vylepšit silnějšími zbraněmi, dalším vybavením a schopnostmi, což samozřejmě zvyšuje jejich bodovou hodnotu. Hráči tedy mají možnost přizpůsobit armádu své taktice. Možností je tu opravdu hodně. V Matched Play se používá bodová hodnota, tedy styl, který je ve W40K již dlouho dobře znám. Armády jsou díky němu vyrovnané. V Open Play a Narrative Play se bodové hodnoty nepoužívají. Každá jednotka má totiž ještě hodnotu Power Rating, která vyjadřuje její moc a celkovou nebezpečnost. Power Rating jednotek se sčítá, takže hráč může snadno zjistit celkový Power Level své armády a vyrovnat se tak protivníkovi. Power Rating není totéž, co bodová hodnota. Je to jakási zjednodušená varianta, se kterou se snadněji počítá. Není však tak detailní, takže některé jednotky mohou vycházet dráže, než kolik ve skutečnosti stojí.

Jednotky se dělí na tyto druhy:
HQ: Velitelské jednotky.
Troops: Základní jednotky, kostra armády. Levné a početné.
Elites: Elitní jednotky. Drahé a vzácné jednotky.
Heavy Support: Těžké podpůrné jednotky, většinou střelecké.
Fast Attack: Rychlé útočné jednotky, většinou pro boj zblízka.
Dedicated Transport: Transportéry přidělené k oddílům pěchoty.
Flyer: Létající jednotky.
Fortification: Zvláštní typ, jedná se o opevnění.
Lords of War: Zvláštní typ, jsou to obrovské nebo mocné super-jednotky.

Jeden model v armádě musí být prohlášen za vrchního velitele (Warlord). Takovému se musí zvolit jeden ze tří Warlord Traitů, jakýchsi zvláštních bonusů. Eventuálně je možné vybrat specifický Warlord Trait uvedený v každém Codexu. Nejvhodnější je dát status Warlorda HQ jednotce, ale může jím být kterýkoliv jiný model typu „Character“. Pokud nikdo takový v armádě není, pak Warlordem může být jakýkoliv model, ovšem nezískává Warlord Trait.

Hráč může svoji armádu vybudovat jako Battle-forged, tedy tak, že se bude skládat z předepsaných typů jednotek. Na výběr je ze dvanácti základních typů formací, další formace jsou představeny v Codexech. Pokud hráč zvolí tento přístup, získá Command Pointy, které může použít k nákupů Stratagemů, jednorázových taktických výhod. Každá Battle-forged armáda přidává standardně tři Command Pointy, různé typy formací přidávají body navíc. Ve hrách stylu Matched Play armády musejí být Battle-forged. Je tím zaručena vyrovnanost, takže Matched Play se hodí na turnajové hraní.

Mnoho jednotek dostalo více Woundů, než bylo dosud zvykem. Jsou tedy odolnější. Toto je však kompenzováno novinkou, tzv. smrtelným zraněním, Mortal Wound. To je zranění, proti kterému není žádná obrana. Mnoho zbraní také nově dokáže způsobit více poškození i jediným výstřelem. Efekt Destroyer zbraní je zrušen, místo toho tyto velké zbraně způsobují více poškození. Twin-linked střelné zbraně nyní neposkytují opravný hod na zásah, místo toho mají zdvojnásobenou kadenci. Sekundární zbraně u Combi-zbraní už nejsou na jedno použití. Hráč si nyní může vybrat, jestli bude střílet z jedné či druhé zbraně. Může dokonce vystřelit i z obou současně, ale s postihem. U palubních zbraní vozidel se již nepočítají palebné výseče, všechny zbraně mohou střílet do libovolného směru. Další novinkou je to, že jednotky typu „Character“ se už nemohou připojit k jiné jednotce. Jsou tedy čistě samostatné.

Teď něco málo k fázím kola. V Movement fázi se jednotky přesouvají. Různé jednotky jsou různě rychlé, záleží též na terénu – těžký terén jednotky zpomaluje, nebezpečný terén je může i zabít.

Následuje Psychic fáze. Způsob sesílání psychických sil (nadpřirozených schopností, kouzel) je v této edici opět kompletně předělán a významně zjednodušen. Psyker (kouzelník) si zvolí kouzlo a hodí dvěma kostkami. Pokud je výsledné číslo stejné nebo vyšší než úroveň kouzla, bylo kouzlo sesláno. Pokud mu však padnou dvě jedničky nebo šestky, utrpí D3 Mortal Wounds. Pokud je takto zabit, exploduje a každé jednotce v dosahu 6 palců způsobí D3 Mortal Wounds. Úspěšně seslané kouzlo může nepřátelský psyker negovat. Musí být alespoň 24 palců od sesilatele a musí hodit dvěma kostkami – pokud mu padne více než sesilateli, kouzlo bylo zrušeno. Na negování je jen jeden pokus. Každý psyker standardně ovládá kouzlo, kterým nepříteli způsobuje D3 Mortal Wounds. Další specifická kouzla jsou uvedena v Codexech. Novinkou je, že kouzla se už nevybírají náhodně, ale hráč si je může vybrat sám.

Potom je na řadě Shooting fáze, ve které se střílí. Hráč zvolí cíl, který jednotka vidí a který je v dostřelu jejích zbraní, a hodí kostkami. Vezme se v úvahu hodnota Ballistic Skill - jednoduše stačí hodit stejně či více. Například u jednotky s hodnotou BS 3+ stačí, když padne 3 a více. Pokud je v dostřelu celý oddíl, hází se jednou kostkou za každého člena, hraje tu roli ale i počet a kadence zbraní. Ze všech výstřelů, které trefily, se poté musí vytřídit výstřely, které cíly způsobily poškození. Čím silnější zbraň, tím má větší šanci, že cíl zraní. Zde se musí porovnat Strength zbraně a Toughness cíle, k čemuž je potřeba speciální tabulka. Tabulka je v zásadě jednoduchá. Pokud je Strength dvakrát či vícekrát vyšší než Toughness, stačí hodit 2+. Pokud je Strength vyšší než Toughness, stačí hodit 3+. Pokud je Strength a Toughness stejné, musí se hodit 4+. Pokud je Strength nižší, musí se hodit 5+ a pokud je Strength poloviční či menší, efekt má pouze hod 6+. Každá zbraň má tedy alespoň nějakou šanci poškodit cíl, což je jednoznačně plus. Každý cíl, který byl zraněn, má ještě šanci toto zranění vykrýt záchranným hodem (Armor Save nebo Invulnerable Save). Pokud má zbraň hodnotu AP, znamená to, že Armor Save snižuje o uvedené číslo. Pokud se však jednotka kryje v terénu, získává k Armor Save bonus. Invulnerable Save není těmito efekty nijak ovlivněn. Další velkou novinkou je to, že jednotka nemusí střílet na stejný cíl. Každý člen oddílu může střílet na různé cíle v dosahu.

Potom následuje Charge fáze, ve které dochází ke zteči – přesunu vojáků do boje zblízka. Ve Fight fázi dochází k samotnému boji. Jak už bylo řečeno, hodnota Initiative se v této edici již nepoužívá. Jako první začíná vždy útočící jednotka. Další změnou je, že vyhodnocení zásahů funguje naprosto stejně jako u střelby, tedy vezme se hodnota Weapon Skill - jednoduše stačí hodit stejně či více. Například u jednotky s hodnotou WS 3+ stačí, když padne 3 a více. Hází se jednou kostkou za každého člena, ale hraje tu roli i hodnota Attacks. Ze všech úderů, které se trefily, se potom vytřídí údery, které cíly způsobily zranění. Čím silnější bojovník, tím má větší šanci, že cíl zraní. Porovná se tedy Strength bojovníka a Toughness cíle podle tabulky – stejně jako u střelby. Každý cíl, který byl zraněn, má ještě šanci toto zranění vykrýt záchranným hodem (Armor Save nebo Invulnerable Save, přičemž bonus za krytí se zde nepočítá).

V poslední Morale fázi se vyhodnotí ztráty v boji zblízka. Strana, která utrpěla ztráty, si hodí kostkou a přičte k tomu počet padlých. Pokud je výsledné číslo nižší než hodnota Leadership, jednotka to ustála. Pokud je vyšší, z jednotky uteklo tolik vojáků, kolik je rozdíl. Například jednotka má Leadership 5 a přišla o 4 vojáky. Hodí 3, což znamená, že neuspěla (3+4 je více než 5) a z jednotky utekli dva vojáci (7-5). Zběhové jsou automaticky odstraněni z bojiště.

Zkušenější hráči mohou zapojit mnohá pokročilá pravidla a posílit tím taktické elementy hry. Příručka obsahuje pravidla pro terén, pro podivná bojiště (sem patří i boj v noci), pro planetární invaze (Planetstrike), pro boj ve městech (Cities of Death), pro obléhání pevností (Stronghold Assault), pro vzdušné bitvy (Death From the Skies), pro multiplayerové bitvy a nakonec také pravidla pro tažení.

Kniha má 280 stránek plných detailních fotografií modelů i celých scenérií. Základní pravidla zabírají pouhých 8 stránek, plus dvě stránky příkladů. Tato základní pravidla je možné zdarma stáhnout i přímo z webu Games Workshopu – a to i v češtině!

Všechny modely, které v současné době GW vydává, mají svá pravidla v tzv. Indexech. To jsou příručky, které obsahují čistě popisy jednotek. Příruček je pět: Index: Imperium 1 (obsahuje Vesmírné mariňáky), Index: Imperium 2 (obsahuje ostatní imperiální armády), Index: Chaos (obsahuje všechny síly Chaosu), Index: Xenos 1 (obsahuje všechny typy Eldarů a také Necrony) a Index: Xenos 2 (obsahuje Orky, T’au, Tyranidy a kulty Genestealerů). Do budoucna budou samozřejmě vycházet nové edice Codexů, které budou obsahovat klasicky i fluff a nové jednotky.

Oproti předchozím edicím přináší tato edice opravdu zásadní zjednodušení pravidel. Hra je díky tomu intuitivnější, snadnější a rychlejší. Došlo tu též k posunutí příběhu kupředu. Nejzásadnější událostí je zničení planety Cadia a následné vytvoření obrovské warpové trhliny přes celou galaxii. Síly Chaosu jsou teď mocnější více než kdy předtím. V Impériu však byl ze stáze probuzen Primarcha Roboute Guilliman, který se stal vrchním velitelem ozbrojených sil a vyrazil na novou křížovou výpravu s cílem sjednotit lidstvo. V tom mu pomáhají Primaris Space Marines – nová generace Vesmírných mariňáků, která je díky pokročilým genetickým modifikacím větší a silnější a používá též novou moderní technologii. Legendární Císařova garda, Adeptus Custodes, poprvé po dlouhé době opustila Terru a znovu bojuje i na cizích planetách. Spolu s ní se objevily i Sisters of Silence, armáda, která byla ve W40K vždy dosti opomíjená. Nová edice také přidala oficiální názvy některým organizacím a rasám, například Mariňáci Chaosu jsou nyní známi též jako Heretic Astartes, Imperiální rytíři jsou Questor Imperialis, Eldaři jsou Aeldari, Temní Eldaři jsou Drukhari a podobně. Rasa Tau se nyní nazývá T’au, v tomto případě se nejedná o žádný alternativní název. Podle mě to je trochu nesmyslné a v některých případech i dosti matoucí (T’au je totiž název její domovské planety a nejmocnější frakce), nicméně Games Workshop si to teď může zapsat jako ochrannou známku.

Hodnocení: n/a


Úvod | Projekt Void © 2009-2017
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti; Mutant Chronicles

Načtení stránky trvalo 0.0089 vteřin