.
Hned na začátku je podrobně popsána historie světa, včetně detailnější časové osy. Je tu více o kolonizaci vesmíru, což gamemasterovi samozřejmě slouží jako inspirace pro zápletky. Jsou tu též popsány hlavní frakce, organizace a korporace.
Příručka se specializuje na průzkumníky a kolonisty. Průzkumníci mají kvalitní vzdělání a výcvik a mají k dispozici ty nejlepší technologie. Jejich úkolem je prozkoumávat vesmír, planety a nové formy života. Kolonisté jsou naopak obyčejní lidé, kteří mnohdy vykonávali podřadnou práci a nečekala je dobrá budoucnost. Byla jim nabídnuta šance na lepší život v nové kolonii. Často si musí vystačit se zastaralými nástroji, protože kolonie jsou odlehlé a zásobování je špatné.
Je tu návod, jak stávající kariéry uvedené v základní knize přizpůsobit pro průzkum a kolonizaci. Takže například Koloniální mariňák může být pojat spíše jako člen bezpečnostního týmu a Koloniální maršál třeba jako lovec odměn. Jsou tu ale i dvě nové kariéry: Wildcatter a Entertainer. Wildcatter je prospektor, jeho úkolem je hledat nové suroviny pro těžbu. Předlohou z filmu je např. rodina Jordenů ze speciální edice Aliens. Entertainer je jednoduše kdokoliv, kdo v kolonii zajišťuje zábavu, např. barman, hudebník atd.
Dále tu jsou popsány nové talenty, vybavení, oblečení, vozidla, letadla a vesmírné lodě. Je tu například puška, plamenomet a skafandr, které se vyskytly ve filmu Prometheus a žlutý vesmírný skafandr z filmu Alien: Covenant. Nesmí tu chybět průzkumná loď třídy Heliades (viz film Prometheus) a kolonizační loď třídy Affiance (viz film Alien: Covenant), za zmínku ale také stojí malý průzkumný modul EVA-7C, který může fungovat jako vznášedlo, ponorka i vesmírná loď. Největší je tu kolonizační loď třídy Deucalion, která na délku měří 2,5 kilometru.

Následuje seznam důvodů, proč se postava může vypravit na průzkum nebo kolonizaci – jsou to dobré příklady zápletek. Jsou tu popsány druhy kolonií a různé komplikace (např. občanské nepokoje, nájezdy pirátů), což také slouží jako dobrá inspirace. A jsou tu také různá zajímavá mini-pravidla, která gamemaster může podle případů použít, např. pravidlo pro protržení skafandru nebo pro ovládání ochočeného Harvestera, což je obrovský podzemní tvor. Následuje seznam planetárních soustav, respektive planet a kolonií, kam lze zasadit příběh. Důležitá je oblast Far Spinward Colonies, kde se odehrává zde popsaná kampaň.
Příručka obsahuje popisy dalších monster. Jsou to především mutanti z Černé kapaliny, mimo jiné malí a velcí zvířecí mutanti známí z počítačové hry Aliens: Fireteam Elite. Je tu variace mutantů, kteří vzniknou, když se někdo nakazí modifikovanou Černou kapalinou, známou jako 26 Draconis Strain. Tito mutanti jsou označováni jako Abomination a jejich vývojové fáze se víceméně liší. Nejvýraznější odlišností je to, že tato variace Černé kapaliny dokáže infikovat i androidy (resp. stroje obecně). Pokud se mutace nepovede, finálním stádiem je hrůzné monstrum. Pokud se povede, infikovaný se promění v bytost zvanou Perfected. Perfected jsou ve skutečnosti mimozemská rasa, kterou stvořili Inženýři, ale která se proti nim vzbouřila. Jsou to bio-mechanické bytosti, které ovládají psionické síly, hlavně telepatii, a snaží se všechny ostatní inteligentní bytosti proměnit v další Perfected, prostřednictvím této variace Černé kapaliny.
Dále tu jsou uvedeni Deaconi (tzv. Protomorfové) a jejich vývojová stádia, tedy bytosti známé z filmu Prometheus. První část vývoje je ale stanovena jinak: líhnou se v Proto-Hive, což je struktura, která vznikne, když výše zmíněná modifikovaná Černá kapalina infikuje například stanici nebo vesmírnou loď. Perfected používají Deacony jako své biologické zbraně, mohou je totiž telepaticky ovládat. Nakonec tu jsou také dvě nové variace klasického Vetřelce: vodní světélkující mutace a Císařovna, finální stádium Královny.

Následuje úvod do kampaně. Jde tu o to, že OSN vede velkou výpravu do staré kolonizované oblasti, se kterou bylo před mnoha lety ztraceno spojení. Tato „Great Mother Mission“ má za úkol přivést kolonie zpět pod vliv lidstva a také kolonizovat nové planety. Výpravu tvoří UNCSS Ìyánlá, kolonizační loď třídy Deucalion, která nese tisíce kolonistů v hibernaci a také čtyři generátory atmosféry, které může vysadit na nehostinné planety. Výprava je mezinárodní, obsahuje členy všech velkých států a také několika korporací. Ovšem někteří z nich mají své tajné cíle, které jdou proti ostatním… Hráči představují členy posádky jedné ze čtyř podpůrných lodí třídy Magellan, UNCSS Solovetsky Island. Mohou mít různé důvody, proč se mise účastní, a mohou pocházet z různých frakcí (států i korporací). Tato loď tu má detailní mapu všech palub.
Poslední částí knihy je konkrétní kampaň The Lost Worlds, která zabírá téměř polovinu obsahu. Jsou tu přestaveny hlavní zúčastněné frakce a jejich významné NPC. Stejně jako v příručce Colonial Marines Operations Manual, i zde je šest misí, které mohou být odehrány v libovolném pořadí, plus sedmá finální mise. U jednotlivých misí jsou uvedeny další NPC postavy a pěkně provedené schématické mapky. Nechybí ani astronomické informace o soustavě a o planetě, na které se mise odehrává.
V samotném závěru knihy jsou tabulky, které slouží ke generování hvězdných soustav, planet a kolonií. Je tu i uvedeno, jak postavy mohou vést a rozvíjet kolonii, ale je pravda, že toto pravidlo má skutečné využití pouze při hraní nějaké kampaně. Je tu i deník kolonie (v podobném stylu jako lodní deník ze základní knihy) a karta planety, kde si hráči mohou udržovat přehled o všem podstatném.

Příručka má 295 stran. Stejně jako u základní knihy a příručky Colonial Marines Operations Manual, i zde platí, že kdyby bylo písmo menší a sazba úspornější, stránek by bylo o dost méně. Ale nevadí to, protože celkové provedení je velmi kvalitní a ve spojení s pěknými minimalistickými ilustracemi opět podporuje temnou atmosféru. Nicméně pokud neplánujete hrát uvedené tažení, většinu příručky vlastně ani nevyužijete – nejvýše jako inspiraci. Mám výtku vůči bytostem Perfected a jejich modifikované Černé kapalině (oba prvky si vymysleli autoři tohoto RPG). Schopnost infikovat i stroje mi přijde trochu nedomyšlená. Kapalina zjevně dokáže rozpoznat, jestli infikuje vesmírnou loď nebo androida, i když obojí jsou neživé objekty. Nejen že na oba má diametrálně odlišný efekt, ale v případě androidů dokáže nějak i přeprogramovat jejich AI. Zjevně. Pravidla pro infekci a mutaci mezi lidmi a androidy nedělají žádný rozdíl. A fluff bohužel také ne. Také bych ocenil, kdyby příručka obsahovala nějaká další divoká zvířata nebo třeba i nebezpečné rostliny, na které lze při průzkumu narazit. Jsou tu vlastně jen další mutanti a Vetřelci. Příručka Colonial Marines Operations Manual mi přišla celkově zajímavější. Zde mi některé ty mise připadají poměrně nudné (samozřejmě při samotném hraní to může dopadnout lépe) a obsahu, který je možné využít i mimo tuto kampaň, je tu ještě o něco méně. Dávám tedy nižší hodnocení.
Hodnocení: 70 %