Co už je jisté... 1. část
Vývoj Void: Sci-Fantasy probíhá neustále, střídavě pracuji na pravidlech, střídavě na světu. Ne všechny věci jsou zatím stoprocentně jisté, v tomto článku bych ale chtěl napsat o těch, které už jisté jsou.
Svět
Background tohoto světa je kombinací některých zažitých a všeobecně přijímaných sci-fi a fantasy klišé, jaké můžeme najít v celé řadě knih, filmů a počítačových her. Svět tedy obsahuje staré známé prvky, ale i neokoukané novinky, a představuje je unikátní formou kombinace obou žánrů, tedy sci-fantasy. Dalo by se říci, že tento svět je jedinečný, ale zároveň i povědomý. V tomto článku bych ale hlavně chtěl seznámit se základními koncepty. Takže... Svět se dělí na dvě základní skupiny: stoupence Světla a stoupence Temnoty. Světlo představuje vesmír, existenci. Temnota představuje síly Prázdnoty, nicoty. Z tohoto pohledu tedy vyplývá, že Světlo jsou ti dobří a Temnota jsou ti zlí. Není to ovšem zdaleka tak černobílé, jak se může na první pohled zdát. Stoupence Světla lze totiž rozdělit podle dvou hledisek. Prvním z nich je náboženské. Některé bytosti slouží Nebeským bohům, některé Pekelným. Nebeských bohů je dvanáct a představují většinou kladné věci. Pekelní bohové, kterých je také dvanáct, jsou pak jejich pravým opakem. Nelze ale říct, že Nebeští bohové jsou ti dobří a Pekelní ti zlí, jsou to zkrátka dvě skupiny bohů, které mají na věci odlišné názory. Přirovnal bych to k dvojici politických stran s naprosto rozdílnými názory, kteréžto ovšem obě chtějí pro stát to nejlepší. Přirovnání "stát" v tomto případě představuje vesmír. Druhým hlediskem je společensko-technologická úroveň. Rasy se zde dělí na civilizované a barbarské. Mezi civilizované patří tři názorové skupiny lidí (Bílé, Šedé a Černé říše), tři názorové skupiny Elfů (Vznešení, Lesní a Temní), Půlčíci, Trpaslíci a Gnómové. Mezi barbarské patří tři druhy Skřetů (Goblini, Hobgoblini a Orkové), Catlingové, Gnollové, Ursanové, Zlobři, Trollové a Obři. I zde se nedá říct, že civilizované skupiny jsou představitelé dobra a barbarské zla. Můžete tu narazit na ďábelsky prohnané Trpaslíky sloužící Pekelným bohům, kteří vás s úsměvem na tváři vykuchají zaživa, stejně tak jako na Orky sloužící bohům Nebeským, kteří jsou ochotni bránit nevinné.
Na straně Temnoty stojí pětice Temných bohů, kteří jsou jakousi manifestací strachu, války, zrady, a dalších špatností, které propukly mezi obyvateli galaxie. Temní bohové mají trochu odlišnou strukturu. Každému z nich slouží jedna skupina typických horrorových bytostí, tedy Upíři, Vlkodlaci, Nemrtví, Mutanti a Kacíři (tedy prohnaní zrádci z řad galaktických ras). Přesněji řečeno, každá z těchto skupin je tvořena přeměněnými příslušníky různých ras - tedy upírský Vznešený Elf, vlkodlačí Ork, nemrtvý Trpaslík a podobně.
Na Světlé a Temné jsou rozdělena i zvířata. Mezi Světlými můžeme najít např. Pegasy, Jednorožce, Griffiny a další bytosti, které ve fantasy příbězích obvykle stojí na straně dobra. Na straně Temnoty to jsou zrůdná monstra, např. Bazilišci, Hydry, Wyverni, Krakeni a další. Kromě těchto je galaxie zaplněna i běžnými pozemskými zvířaty či jejich variacemi, které mohou být využívány oběma skupinami.
Každá ze Světlých ras se dělí do mnoha a mnoha frakcí, které se od sebe liší politikou, kulturou, zvyky a náboženstvím. Tyto frakce mezi sebou uzavírají smlouvy, obchodují spolu i válčí, nehledě na to, jakou rasou jsou tvořeny. Není tu tedy neobvyklé, když proti sobě bojují dvě říše Vznešených Elfů, ať už z jakéhokoliv důvodu. V základní příručce hry budou hráči seznámeni s jednou frakcí od každé rasy - tyto frakce budou zastávat úlohu jakéhosi ukázkového vzoru průměrnosti. V rozšiřujících příručkách budou postupně představovány další a další frakce, které se budou od těchto vzorových více či méně lišit.
Pravidla
Hráči budou moci hrát za všechny rasy Světla (o stoupencích Temnoty zatím uvažuji, ale pokud za ně bude možné hrát, tak minimálně v některém z rozšíření). Ano, bude tedy možné hrát i za rozměrné bytosti jakými jsou právě Zlobři, Trollové a Obři. Jejich velikost bude mít sice mnoho omezení, ale ta jsou vyvážena možností vlastnění otroka (Gremlina, Leprechauna nebo Kobolda), který bude fungovat jako jakási "prodloužená ruka". Na poměry RPG trochu neobvyklou věcí tu budou pravidla, či spíše šablony, pro tvorbu jména postavy. Každá rasa má totiž svůj styl jmen, který bude nutné zachovat. Je tu sedm povolání: Zápasník, Střelec, Technik, Lékař, Kouzelník, Kněz a Infiltrátor (viz logo stránek). Každé z povolání má základní schopnosti a každé má možnost přikoupit si další za získané body zkušeností. Kromě bodů zkušeností zde budou také body slávy. Postava začíná na nule a konáním dobrých skutků dostává kladné body, konáním zlých pak záporné. Čím více bodů má, tím více je postava známá mezi lidem galaxie, může získat vliv a nakonec se stát třeba vládcem nějaké frakce. Slabší postavy však nebudou ze hry eliminovány, budou moci vstoupit do služeb vůdce a plnit jeho úkoly. Hráč si také vybírá svého božského patrona, buď Nebeského nebo Pekelného. U Elfů existuje omezení, dané backgroundem. Vznešení Elfové slouží jen Nebeským, Temní jen Pekelným a Lesní jsou jedinou galaktickou rasou, která bohy Světla nerozlišuje a uctívá je jako jednotný pantheon. Pokud postava získá dostatek zkušeností a slávy, smrt pro ní není koncem. Její patron ji totiž vrátí zpět jako Anděla respektive Démona s určitým posláním. Jejich vzhled přitom nereflektuje rasu, jakou byli za svého života. Andělé tedy vypadají vždy jako lidé s ptačími křídli, Démoni vždy jako lidé s dračími křídly, červenou kůži, ocasem, rohy a kopyty. Lesní Elfové se po smrti vrací jako Víly s typickými motýlími křídly. Dále jen dodám, že hra za tyto astrální bytosti nebude tak snadná, jak by se mohla zdát. Nad každým krokem totiž bude dohlížet patronský bůh, který nebude tolerovat chyby.
Kromě toho tu budou pravidla pro boj vozidel, letounů, námořních a vesmírných plavidel a s tím spojené cestování na dlouhé vzdálenosti, zvláště pak po galaxii. Zde bude rozepsáno několik druhů nadsvětelného pohonu, každý s odlišnými pravidly, výhodami i slabinami. Strategická část pravidel, určená pro postavy, které jsou již natolik mocné, že ovládají celé frakce, bude obsahovat různá pravidla pro politiku, rozvoj, vedení války a tak podobně. Vedení frakce bude probíhat ve velkém měřítku, v rámci roků. Na každý rok má hráč určitý počet akcí, které může využít na průzkum, kolonizaci, terraformaci, diplomatický styk atd. Jakmile všechny akce využije, rok končí. Pokud bude více hráčů s vlastní frakcí, pak je řada na dalším hráči a rok skončí teprve tehdy, když se všichni vystřídají.
Na své si přijdou milovníci zbraní, ať už chladných či střelných (reálných i sci-fi), protože zde budou desítky a desítky druhů s mnoha podtypy a modifikacemi. Zbraně tu nebudou definovány konkrétním typem (např. puška M16), ale jen druhem (např. samonabíjecí pulzní laserový kanon), protože svět je příliš rozlehlý a existuje v něm nesčetně modelů. Každá rasa má svůj unikátní styl technologie a tudíž i unikátní zbraně, ke kterým ostatní nemají od začátku přístup.
Závěrem...
To je prozatím vše. Samozřejmě, jistých věcí co se týče pravidel i světa je víc, zde jsem se zaměřil jen na ty nejpodstatnější. Jakmile přibudou další jistoty, zveřejním je podobným stylem v dalším článku.