Historie počítačového RPG začíná prakticky ve stejnou dobu, kdy vyšlo stolní RPG Dungeons & Dragons, tedy v roce 1974. První počítačové hry se touto předlohou silně inspirovaly. Vznikl tak žánr, který se obvykle označuje jako „tradiční CRPG“, aby se odlišil od akčního a taktického RPG. Počítačové RPG hry se obecně označují zkratkou CRPG, aby se odlišily od stolních RPG her, které jsou široce známy jako TTRPG.
Mezi CRPG se řadí i hry podžánru roguelike. Ty se vyznačují tím, že prostředí se generuje postupně a náhodně, stejně tak se na něm náhodně objevují poklady a protivníci. Jejich grafika se obvykle skládá ze symbolů nebo dlaždic. Smrt je vždy konečná – nelze tady ukládat.
m199h (1974)Pravděpodobně první CRPG. Vzniklo na školním mainframu PLATO na Univerzitě Illinois v Urbana Champaign a záhy bylo administrátory vymazáno, protože počítač zkrátka nebyl určen pro hraní her.
pedit5 (1975), Reginald RutherfordZnámé také jako The Dungeon. Vzniklo taktéž na počítači PLATO v Univerzitě Illinois v Urbana Champaign, a to v době, kdy probíhala práce na hře dnd od Whisenhunta a Wooda. Rutherford o ni věděl, ale chtěl mít vlastní hru, singleplayerovou. Inspirovala se přímo pravidly stolního Dungeons & Dragons (D&D). I tato hra byla administrátory smazána, ale Paul Resch ji později rekonstruoval pod jménem orthanc1. De facto je to tedy nejstarší CRPG, které přežilo.
dnd (1975), Gary Whisenhunt, Ray WoodZnámé také jako The Game of Dungeons. První počítačová hra vůbec, která obsahovala bosse, tedy závěrečného protivníka: byl jím Zlatý drak. Hra měla mít multiplayer, ale tato funkce nakonec nebyla přidána. Vznikla též pro počítač PLATO, na Southern Illinois University, a taktéž se inspirovala pravidly stolního D&D.
Dungeon (1975), Don DaglowHra dovolovala hru více hráčů, tedy sestavit družinu postav, ale byla kvůli tomu velmi pomalá. Vznikla pro počítač PDP-10 a dnes je považována za ztracenou. Též používala pravidla stolního D&D.
DND (1977), Daniel LawrenceTato hra se inspirovala počítačovou hrou dnd od Whisenhunta a Wooda. Podobnost byla tak velká, že byla považována za plagiát. Vznikla však pro počítač PDP-10.
Orthanc (1978), Paul Resch, Larry Kemp, Eric Hagstrom, Mark NakadaVylepšená verze hry pedit5/orthanc1 od Rutherforda, stále však jen pro mainframe PLATO.
Beneath Apple Manor (1978), Don WorthPrvní hra podžánru roguelike. Grafika byla složená z jednoduchých symbolů. Je to první CRPG hra, která vyšla pro domácí počítače, konkrétně Apple II, a tedy první komerční CRPG hra. V roce 1982 a 1983 vyšly vylepšené verze s lepší (barevnou) grafikou a možností ukládat.
Temple of Apshai (1979), Automated SimulationsPrvní hra ze série Dunjonquest. Byla inspirována stolním D&D. Hra je zajímavá tím, že neměla žádný cíl. Postava jen prozkoumávala kobky, sbírala předměty, zabíjela protivníky a vydělávala zkušenosti. Toto je první CRPG, které mělo popis místností, byť jen v manuálu, který se dodával ke hře. Grafika samotná neumožňovala vykreslit místnosti lépe. Manuál též obsahoval rady, jak do této hry převést postavu ze stolních RPG (zřejmě z vícero her, které do té doby vyšly).
Rogue (1980), Michael Toy, Glenn WichmanHra, podle které byl pojmenován podžánr roguelike. Známá také pod názvem Rogue: Exploring the Dungeons of Doom. Její grafika byla složená z ASCII symbolů.
Ultima (1981), Richard GarriottPrvní hra, která používala dlaždicovou grafiku, už to nebyly jen obyčejné symboly. Byla to také první CRPG hra, která měla grafiku barevnou. Později byla pojmenována jako Ultima I: The First Age of Darkness.
Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord (1981), Sir-TechPrvní hra ze slavné série. Je to první CRPG hra, kde hráč ovládal celou družinu (mohla mít až šest členů), nikoliv jen jednu postavu. Hráč nemohl uložit postup v průběhu úrovně, pouze po jejím dokončení. Pokud zemřela cela družina, členové už nemohli být vzkříšeni. Jejich předměty ale mohla sebrat družina nově vytvořená.
Underground Exploration (1982), KoeiPrvní japonské CRPG. Bylo určeno až pro pět hráčů. Japonská CRPG se vydala odlišným směrem než západní hry, proto se často řadí zvlášť pod vlastním označením JRPG (zatímco západní hry se označují jako WRPG).
Ultima III: Exodus (1983), Origin SystemsPrvní moderní CRPG. Jedno z prvních, které mělo animované postavy. Hráč ovládal skupinu čtyř postav – pohybovala se po mapě jako jedna entita. Když došlo na boj, hra se přepnula do taktického tahového módu, kde se každá postava ovládala zvlášť.
Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum (1986), New World ComputingPrvní hra ze slavné série Might and Magic.
Dungeon Master (1987), FTL GamesTato hra obsahovala převratný prvek – souboje probíhající v reálném čase. Další novinkou byla možnost přímé interakce s prostředím pomocí myši, např. sbírání předmětů a mačkání tlačítek. Družina byla složena ze čtyř postav.
Final Fantasy (1987), SquarePrvní hra ze slavné série JRPG.
Wasteland (1988), Interplay ProductionsHra odehrávající se v postapokalyptické budoucnosti, která inspirovala pozdější Fallout, od stejné společnosti. Vyšly k ní další díly, od jiných tvůrců.
Hero's Quest: So You Want to Be a Hero (1989), Sierra On-LinePrvní hra v sérii, která se nebere úplně vážně a svým pojetím na první pohled připomíná adventury. Podobá se starší hře King's Quest od stejných tvůrců, což ale byla adventura. Hra přinesla některé převratné prvky, jako například zdokonalování postavy v činnosti tím, jak často ji dělá, nebo chování NPC postav, které se v průběhu hry měnilo. Dále se vyznačovala nelineárním příběhem a střídáním dne a noci. Hráč mohl svoji postavu importovat do dalšího dílu a postupně si ji tak vylepšovat napříč sérií. Následující díly se přejmenovaly na Quest for Glory, protože název Hero’s Quest už byl mezitím zabrán. Sierra On-Line si ho totiž nezaregistrovala jako obchodní známku. V roce 1992 vyšla verze ve VGA grafice, která byla jednodušší na ovládání – už nepoužívala ručně psané příkazy, ale systém nabídek, ze kterých se vybíralo myší. Název této vylepšené verze je Quest for Glory I: So You Want to Be a Hero (výborná věc, můj osobní favorit).
RPG Tsukūru Dante 98 (1992), ASCII CorporationEditor, ve kterém hráč mohl vytvářet své vlastní CRPG. Anglicky znám jako RPG Maker Dante 98, je první ze slavné série editorů RPG Maker.
Lands of Lore: The Throne of Chaos (1993), Westwood StudiosPrvní hra ze série ve stylu Dungeon Master. V roce 1994 vyšla CD verze, která měla navíc voiceover od Patricka Stewarta.
Albion (1995), Blue ByteSci-fi CRPG. Hráč zde mohl ovládat družinu až šesti postav. V místnostech a mimo město byla hra ve 2D z pohledu shora (mimo město bylo všechno navíc ještě v menším měřítku), ve městech a velkých jeskyních byla ve 3D z pohledu postavy. V soubojích se hra přepnula do taktického režimu, kde se hráčovy postavy a protivníci pohybovali na jednoduché šachovnici. Výsledek každého tahu se zobrazil ve 2D z pohledu postavy.
Pocket Monsters Red, Pocket Monsters Green (1996), Game FreakPrvní hra ze slavné japonské série Pokémon. Vyšla současně ve dvou verzích, ve stejném roce přibyla ještě verze Pocket Monsters Blue. Ve zbytku světa byla hra vydána v letech 1998 a 1999 jako Pokémon Red Version a Pokémon Blue Version. Verze Pokémon Yellow Version: Special Pikachu Edition vyšla roku 1998 v Japonsku a v letech 1999 a 2000 ve zbytku světa.
Final Fantasy VII (1997), SquarePrvní díl ze série, který používal 3D grafiku. Je považován za jednu z nejvlivnějších her všech dob.
Fallout (1997), Interplay ProductionsPrvní hra ze slavné série odehrávající se v postapokalyptické budoucnosti. Původně měla být založena na pravidlech stolního RPG GURPS od společnosti Steve Jackson Games. Té se ale nezamlouvalo, že hra je příliš násilná. Autoři tedy opustili GURPS a vytvořili vlastní systém, SPECIAL.
Baldur's Gate (1998), BioWarePrvní hra ze slavné série ze světa Forgotten Realms, který původně vyšel pro stolní D&D. Byla založena na pravidlech druhé edice stolního RPG Advanced Dungeons & Dragons (AD&D).
Quest for Glory V: Dragon Fire (1998), Yosemite EntertainmentPoslední hra ze série. Od předchozích se zásadně lišila svojí grafikou – už nebyla ručně kreslená.
Planescape: Torment (1999), Black Isle StudiosHra odehrávající se ve světě Planescape, který původně vyšel pro stolní D&D. Fungovala na stejném enginu, jako Baldur’s Gate. Byla taktéž založena na pravidlech druhé edice stolního RPG AD&D.
Vampire: The Masquerade – Redemption (2000), Nihilistic SoftwareHororové CRPG, adaptace stolního RPG Vampire: The Masquerade ze světa World of Darkness.
Icewind Dale (2000), Black Isle StudiosPrvní hra z další série ze světa Forgotten Realms. Fungovala na stejném enginu, jako Baldur’s Gate. Opět byla založena na pravidlech druhé edice stolního RPG AD&D.
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura (2001), Troika GamesSteampunkové CRPG odehrávající se ve fantasy světě, kde vedle sebe existuje technologie a magie. Toto mělo vliv na vybavení postav: technologie fungovala špatně v přítomnosti magie a naopak.
Neverwinter Nights (2002), BioWarePrvní hra z další série ze světa Forgotten Realms, opět od společnosti BioWare. Oproti Baldur's Gate byla však z pohledu třetí osoby. Byla založena na pravidlech třetí edice stolního RPG Dungeons & Dragons.
Star Wars: Knights of the Old Republic (2003), BioWarePrvní hra ze slavné série zasazené do vzdálené minulosti světa Star Wars. Byla založena na pravidlech stolního RPG Star Wars Roleplaying Game od společnosti Wizards of the Coast.
Dragon Age: Origins (2009), BioWarePrvní hra z fantasy série, jejíž další díly spadají již do žánru akčního RPG.
Historie těchto her je popsána poměrně dobře, takže jsem snadno dohledal tituly, které do žánru přinesly nějakou technickou novinku. Také jsem přidal hry, které zahájily populární série. Pokud jste v textu narazili na nějakou chybu nebo máte přesnější informace, dejte vědět v komentářích.