Historie závodních her

5.4.20 - Gediman - Komentáře (3)
Další článek o herní historii – tentokrát o závodních hrách. V tomto žánru hráč ovládá závodní dopravní prostředek, obvykle auto, se kterým musí dojet do cíle dřív než soupeři. Svoji roli tu hraje postřeh, načasování a správný výběr vozidla pro danou trať a disciplínu.
Space Race (1973), Atari
První závodní hra. Jednalo se o závody vesmírných lodí.
Historie závodních her

Gran Trak 10 (1974), Atari
První závodní hra, kde se jezdilo v autech.

Fonz/Man T.T. (1976), Sega
První závodní hra, kde se jezdilo na motocyklech.

Night Driver (1976), Atari
První závodní hra z pohledu první osoby (tedy z kabiny) a také první závodní hra, kde se jezdilo v noci.
Historie závodních her

Speed Freak (1979), Vectorbeam
První 3D závodní hra. Grafika se však skládala jen z wireframů.

DONKEY.BAS (1981), Bill Gates, Neil Konzen
Úplně první hra pro PC. Naprogramovali ji osobně Bill Gates a Niel Konzen. Byla dodávána zdarma spolu s první verzí MS-DOS. Nezávodilo se tu proti soupeřům, místo toho se hráč musel vyhýbat oslům. Jméno hry není známo, takže hra je obecně označována pouze názvem souboru.

Pole Position (1982), Namco
První závodní hra, kde se jezdilo ve formulích F1. Byla to také první hra, kde pohled na auto byl ze třetí osoby (tedy zpoza auta). Tato hra byla také první, kde bylo možné nabourat po nárazu do jiného auta.
Historie závodních her

Chequered Flag (1983), Psion Software
První hra z podžánru závodních simulátorů. Tyto hry se snaží zobrazit ovládání auta co nejrealističtěji, na rozdíl od arkádových závodů, které jsou pojaty více akčně.

Pole Position II (1983), Namco
První skutečná závodní hra pro PC, když nepočítáme DONKEY.BAS.

Test Drive (1987), Distinctive Software
První hra ze slavné série.

Grand Prix Circuit (1988), Distinctive Software
Ve své době velmi úspěšné závody F1.
Historie závodních her

Power Drift (1988), Sega
První hra z podžánru kart racing, tedy závod motokár (i když nemusí se jednat vždy jen o motokáry). Tyto hry se zaměřují na rychlou akční jízdu na spletitých dráhách s nejrůznějšími překážkami a bonusy.

The Cycles: International Grand Prix Racing (1989), Distinctive Software
V podstatě motocyklová předělávka hry Grand Prix Circuit.

Micro Machines (1991), Codemasters
První hra ze série závodů hraček – na motivy stejnojmenné série hraček.

Super Mario Kart (1992), Nintendo EAD
První hra ze slavné kart racing série na motivy her Mario.

Daytona USA (1994), Sega AM2
První hra ze série arkádových závodů. Ve své době velmi populární.

The Need for Speed (1994), EA Canada
První hra ze slavné série.
Historie závodních her

Wipeout (1995), Psygnosis
První hra ze sci-fi série závodů vznášedel.

Destruction Derby (1995), Reflections Interactive
První hra ze série demoličních závodů.

Monster Truck Madness (1996), Terminal Reality
První hra ze série závodů monster trucků.
Historie závodních her

Death Rally (1996), Remedy Entertainment
Závodní hra, kde auta navíc mohla bojovat mezi sebou – bylo možné je vybavit nejrůznějšími zbraněmi. Hra byla z ptačí perspektivy.

Ignition (1997), Unique Development Studios
Arkádová hra, která se nebrala příliš vážně: závodu se účastnil např. i školní autobus, tahač a monster truck.

Carmageddon (1997), Stainless Games
První hra ze slavné krvavé série, ve které auta bojovala mezi sebou (podobně jako v demoličních závodech) a sbírala body za přejíždění chodců. Nemuselo se ani jezdit po trati.
Historie závodních her

V-Rally (1997), Infogrames Multimedia
První hra ze slavné série závodů rally. V Severní Americe hra vyšla jako Need for Speed: V-Rally, ačkoliv s touto sérií neměla nic společného.

Gran Turismo (1997), Polys Entertainment
První hra ze slavné série simulátorů.

Colin McRae Rally (1998), Codemasters
První hra ze slavné série závodů rally.

Motocross Madness (1998), Rainbow Studios
První hra ze série závodů terénních motocyklů.

Tanaka (1999), Pacific Media WorX
Sci-fi závodní hra, kde se jezdilo ve vznášedlech. Ty bylo možné různě vyzbrojit. Tratě měly podobu trubic, ať už polo-otevřených či plně uzavřených, a obsahovaly různé smyčky, rychlostní boosty, skokanské můstky, překážky, miny a další.

Star Wars Episode I: Racer (1999), LucasArts
Závodní hra, kde se jezdilo ve vznášedlových kluzácích známých z filmu.
Historie závodních her

Re-Volt (1999), Acclaim Studios London
Závody modelů na dálkové ovládání.

Need for Speed: Porsche Unleashed (2000), EA Canada
První (a zatím jediná) hra v sérii NFS, která se zaměřila pouze na auta jediné značky – Porsche. Bylo možné jezdit v různých modelech, od nejstaršího po nejnovější.

Burnout (2001), Criterion Games
První hra ze série, která klade důraz na agresivní a riskantní jízdu. Měla velmi pokročilý fyzikální model pro poškození vozidel.

New York Race (2001), Kalisto Entertainment
Závodní hra na motivy filmu Pátý element. Závodilo se v létajících autech mezi vysokými mrakodrapy.

Need for Speed: Underground (2003), EA Black Box
První hra v sérii NFS, která opustila drahá sportovní auta a místo toho se přesunula k tuningu „obyčejných“ aut. Byla to také první hra v sérii, která obsahovala postavy a příběh.
Historie závodních her

TrackMania (2003), Nadeo
První hra ze slavné série. Závodní auta tu jezdila po krkolomných tratích se skokanskými můstky, ostrými zatáčkami, smyčkami atd. Obsahovala editor, kde bylo možné vytvářet vlastní tratě.

FlatOut (2004), Bugbear Entertainment
První hra ze série demoličních závodů. Po nárazu ve vysoké rychlosti mohl řidič vypadnout ven. Hra dokonce obsahovala disciplínu, ve které bylo cílem vymrštit řidiče co nejdál a co nejvýše.

Need for Speed: Underground 2 (2004), EA Black Box
První hra v sérii NFS, která představila otevřený svět – hráč mohl jezdit libovolně po celém městě, navštěvovat obchody a vyzývat protivníky na duely. Je to také první hra v sérii, kde bylo možné pořídit si i SUV, i když tu bylo na výběr jen ze tří.

Forza Motorsport (2005), Turn 10 Studios
První hra ze slavné série.
Historie závodních her

Forza Horizon (2012), Playground Game
První hra v sérii Forza, která představila otevřený svět – hráč mohl jezdit prakticky kdekoliv. Nejezdilo se již po speciálních závodních okruzích.



Při zkoumání historie závodních her jsem zjistil, že vývoj bohužel není příliš dobře zdokumentován, možná částečně i díky tomu, že není příliš zajímavý. Hry tohoto žánru se nevyvíjejí tak zásadně. V článku jsem tedy uvedl i první díly významných závodních sérií a různé zajímavé kousky. Pokud jste v textu objevili nějakou chybu nebo máte přesnější informace, jako obvykle dejte vědět v komentářích.


Úvod | Projekt Void © 2009-2025
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti; Mutant Chronicles

Načtení stránky trvalo 0.0101 vteřin