.
Na úvod rekapitulace několika základních informací. Warhammer 40.000 je stolní válečná hra (wargame), která vyšla v roce 1987 jako „sci-fi varianta“ pro podobnou hru, Warhammer Fantasy Battle z roku 1983. Jejím autorem je britská firma Games Workshop. Jedná se zároveň o sběratelské a modelářské hobby, protože hráči si svoji armádu sestavují z figurek vojáků, monster a vozidel, které musí nejprve slepit a nabarvit. Ke hře není potřeba žádný hrací plán, postačí jen holý stůl a nějaký ten terén (knihy, krabičky…). Přesuny vojáků a dostřely zbraní se určují pomocí palcového měřítka. Ke hře jsou především potřeba také šestistěnné kostky (nejlépe ve větším množství), které slouží k vyhodnocování akcí a efektů.
Hra je určena minimálně pro dva hráče, což je také nejběžnější forma. Před zahájením bitvy se společně dohodnou na velikosti armád. Mohou k tomu použít například klasickou bodovou hodnotu nebo tzv. Power Rating (o tom až dále). Oba hráči si pak sestaví armádu o dané hodnotě, čímž je zaručeno, že síly budou vyrovnané. Předherní příprava je díky přehlednému pojetí příruček, kdy je u každé jednotky uvedené vše potřebné, velmi rychlá. Dobrá je tak i orientace při samotném hraní, protože není nutné nikde zdlouhavě listovat. Hráč si musí nastudovat příručku své armády a samozřejmě také sehnat potřebné modely. Na výběr je z mnoha armád:
Největší zastoupení má Impérium lidstva:
Space Marines – vesmírní mariňáci, elitní geneticky vylepšení super-vojáci.
Blood Angels – vesmírní mariňáci stylizovaní do podoby krvelačných upírů.
Dark Angels – vesmírní mariňáci stylizovaní do podoby středověkých rytířů.
Space Wolves – vesmírní mariňáci stylizovaní do podoby Vikingů a vlkodlaků.
Grey Knights – vesmírní mariňáci vycvičení pro boj proti démonům a silám Chaosu.
Deathwatch – vesmírní mariňáci vycvičení pro boj proti mimozemským formám života.
Astra Militarum – Imperiální garda, řadová armáda s obrovským množstvím vojáků a tanků.
Adeptus Mechanicus – výzkumná a výrobní organizace, disponuje pokročilou technologií.
Imperial Knights – obrovské kráčející kolosy pilotované legendárními válečníky.
Adepta Sororitas – ozbrojená síla imperiální církve, tvořená fanatickými jeptiškami.
Adeptus Custodes – dokonalí geneticky vylepšení super-vojáci, osobní ochránci Císaře.
Armády cizích sil jsou následující:
Chaos Space Marines – vesmírní mariňáci, kteří propadli korupci a bojují proti Impériu.
Death Guard – vesmírní mariňáci Chaosu uctívající boha Nurgla, kteří šíří nemoci a hnilobu.
Thousand Sons – vesmírní mariňáci Chaosu uctívající boha Tzeentche, kteří ovládají mocnou magii.
Chaos Daemons – hordy démonů z Warpu.
Chaos Knights – Imperiální rytíři, kteří propadli korupci a bojují proti Impériu.
Craftworld Aeldari – známí také jako Eldaři; vyspělí manipulátoři a psykeři, kteří žijí na palubách obřích vesmírných lodí.
Drukhari – známí také jako Temní Eldaři; sadističtí piráti a otrokáři, kteří galaxii terorizují svými nájezdy.
Ynnari – fanatičtí Eldaři, jejichž cílem je sjednotit své druhy a probudit boha mrtvých.
Harlequins – tajemní a nevypočitatelní Eldaři, kteří se specializují na boj proti Chaosu.
Necrons – pradávná rasa, která přesunula své vědomí do nesmrtelných strojů.
Orks – brutální a barbarská rasa, která žije pouze pro válku.
T‘au Empire – mladá a idealistická rasa, která chce galaxii civilizovat.
Tyranids – všežravý roj mimozemských bestií, který do galaxie přiletěl odjinud.
Genestealer Cults – kulty mutantů, které uctívají Tyranidy jako své bohy.
Hru lze hrát podle tří stylů. První je Open Play, kde hráči proti sobě mohou nasadit libovolné jednotky v libovolném množství. Není zde žádné omezení, ale je zjevné, že takové hry mohou být velmi nevyrovnané. V Open Play lze vybírat ze tří typů misí, které jsou velmi jednoduché, takže hru nijak nezdržují. Druhý mód je Matched Play, ve kterém jsou armády sestavovány podle organizačních tabulek. Hráči zde mají nově na výběr z osmnácti misí. Novinkou je, že cíle mise se negenerují náhodně. Primární cíl mise si vyberou hráči společně – je pro oba stejný. Sekundární cíle mise si každý hráč vybere sám pro sebe. Zvolí vždy tři a jsou tajné, protihráč je nezná. Třetí styl je Narrative Play, kde hráči odehrávají určitý příběh. I zde lze nově vybírat z osmnácti typů misí. Tento styl hry nabízí nápaditá pravidla pro vedení kampaně. V ní jednotky postupně vydělávají body zkušeností, mohou si kupovat upgrady a mocné artefakty, získávají nové zvláštní schopnosti za vítězství (Battle Honours), ale i různé postihy za prohry (Battle Scars). V knize je uvedena ještě základní mise typu Only War, která je použitelná ve všech třech stylech.
Kolo je nově rozděleno do sedmi fází, které probíhají v tomto pořadí – Command, Movement, Psychic, Shooting, Charge, Fight a Morale. V Command fázi se armádě přidělují Command Pointy, v Movement fázi se jednotky přesouvají, v Psychic fázi se sesílají psychické síly (kouzla), v Shooting fázi se střílí, v Charge fázi jednotky vyrážejí na zteč, ve Fight fázi dochází k boji zblízka a konečně v Morale fázi se vyhodnocuje morálka. Jakmile hráč provede všechny fáze, je řada na protihráči. Potom kolo skončí a začne nové. Tak to pokračuje až do konce hry.
Základem jsou samozřejmě figurky – jednotky. Některé jsou organizovány do oddílů, jiné se po bitevním poli pohybují samostatně. Jednotky mají své atributy, které určují, jak dobré jsou. Move vyjadřuje rychlost pohybu jednotky, Weapon Skill ukazuje schopnost boje zblízka, Ballistic Skill ukazuje schopnost boje na dálku, Strength vyjadřuje sílu v boji zblízka, Toughness ukazuje odolnost proti zranění, Wounds je počet životů, Attacks ukazuje počet útoků v boji zblízka, Leadership je morálka a Save je schopnost vyvarovat se zranění. Rozměrným jednotkám, které mají mnoho životů (např. vozidla a monstra), s každým poškozením klesá efektivita, například se snižuje rychlost, přesnost, ničivost a podobně.
Každá jednotka je vyzbrojena nějakými zbraněmi, zvláštním vybavením a schopnostmi. Většinu jednotek lze vylepšit silnějšími zbraněmi, dalším vybavením a schopnostmi, což samozřejmě zvyšuje jejich bodovou hodnotu. Hráči tedy mají možnost přizpůsobit armádu své taktice. Možností je tu opravdu hodně. V Matched Play se používá bodová hodnota, tedy styl, který je ve W40K již dlouho dobře znám. Armády jsou díky němu vyrovnané. V Open Play a Narrative Play se bodové hodnoty nepoužívají. Každá jednotka má totiž ještě hodnotu Power Rating, která vyjadřuje její moc a celkovou nebezpečnost. Power Rating jednotek se sčítá, takže hráč může snadno zjistit celkový Power Level své armády a vyrovnat se tak protivníkovi. Power Rating není totéž, co bodová hodnota. Je to jakási zjednodušená varianta, se kterou se snadněji počítá. Není však tak detailní, takže některé jednotky mohou vycházet dráže, než kolik ve skutečnosti stojí.
Jednotky se dělí na tyto druhy:
HQ – Velitelské jednotky.
Troops – Základní jednotky, kostra armády. Levné a početné.
Elites – Elitní jednotky. Drahé a vzácné jednotky.
Heavy Support – Těžké podpůrné jednotky, většinou střelecké.
Fast Attack – Rychlé útočné jednotky, většinou pro boj zblízka.
Dedicated Transport – Transportéry přidělené k oddílům pěchoty.
Flyer – Létající jednotky.
Fortification – Zvláštní typ, jedná se o opevnění.
Lord of War – Zvláštní typ, jsou to obrovské nebo mocné super-jednotky.
Hráč může svoji armádu vybudovat jako Battle-forged, tedy tak, že se bude skládat z předepsaných typů jednotek. Na výběr je z jedenácti základních typů formací. Každá formace nově stojí určitý počet Command Pointů, což je přesný opak oproti předchozí edici, kdy formace naopak CP přidávaly. Ve hrách stylu Matched Play armády musejí být Battle-forged. Je tím zaručena vyrovnanost, takže Matched Play se hodí na turnajové hraní. Typy formací jsou následující:
Patrol Detachment – skládá se minimálně z jedné HQ a jednoho Troops. Lze přidat jedno další HQ, dvě další Troops, dva Elites, dva Fast Attack, dva Heavy Support a dva Flyer. Za každou jednotku pěchoty lze přidat jeden Dedicated Transport. Formace stojí 2 Command Pointy. Pokud je v ní však přítomen Warlord, je formace zdarma.
Battalion Detachment – skládá se minimálně ze dvou HQ a tří Troops. Lze přidat jedno další HQ, tři další Troops, šest Elites, tři Fast Attack, tři Heavy Support a dva Flyer. Za každou jednotku pěchoty lze přidat jeden Dedicated Transport. Formace stojí 3 Command Pointy. Pokud je v ní však přítomen Warlord, je formace zdarma.
Brigade Detachment – skládá se minimálně ze tří HQ, šesti Troops, tří Elites, tří Fast Attack a tří Heavy Support. Lze přidat dvě další HQ, šest dalších Troops, pět dalších Elites, dva další Fast Attack, dva další Heavy Support a dva Flyer. Za každou jednotku pěchoty lze přidat jeden Dedicated Transport. Formace stojí 4 Command Pointy. Pokud je v ní však přítomen Warlord, je formace zdarma.
Vanguard Detachment – skládá se minimálně z jedné HQ a tří Elites. Lze přidat jedno další HQ, tři další Elites, tři Troops, dva Fast Attack, dva Heavy Support a dva Flyer. Za každou jednotku pěchoty lze přidat jeden Dedicated Transport. Formace stojí 3 Command Pointy.
Spearhead Detachment – skládá se minimálně z jedné HQ a tří Heavy Support. Lze přidat jedno další HQ, tři další Heavy Support, tři Troops, dva Elites, dva Fast Attack a dva Flyer. Za každou jednotku pěchoty lze přidat jeden Dedicated Transport. Formace stojí 3 Command Pointy.
Outrider Detachment – skládá se minimálně z jedné HQ a tří Fast Attack. Lze přidat jedno další HQ, tři další Fast Attack, tři Troops, dva Elites, dva Heavy Support a dva Flyer. Za každou jednotku pěchoty lze přidat jeden Dedicated Transport. Formace stojí 3 Command Pointy.
Supreme Command Detachment – skládá se z jedné HQ nebo Lord of War. V armádě může být pouze jedna. Formace může obsahovat pouze jednoho Primarchu, Daemon Prince nebo Supreme Commandera, kteří navíc musejí být Warlord. Tato formace je zdarma. Pokud má hráč také formaci Brigade Detachment, získává 4 Command Pointy, pokud má Battalion Detachment, získává 3 Command Pointy a pokud má Patrol Detachment, získává 2 Command Pointy.
Super-heavy Detachment – skládá se minimálně ze tří Lord of War. Lze přidat dva další Lord of War. Formace stojí 3 Command Pointy, pokud do ní hráč nezahrne obří (Titanic) jednotku. Pokud zahrne, tak stojí 6 Command Pointů. Všechny jednotky musejí pocházet ze stejné frakce.
Super-heavy Auxiliary Detachment – skládá se z jednoho Lord of War. Formace stojí 3 Command Pointy.
Fortification Network – skládá se z jedné Fortification. Lze přidat dvě další Fortification. V armádě může být pouze jedna. Warlord v ní (přirozeně) nemůže být. Formace stojí 1 Command Point, ale pokud jsou všechny budovy ze stejné frakce, jako je Warlord, tak je zdarma.
Auxiliary Support Detachment – skládá se jen z jedné jednotky: HQ, Troops, Elites, Fast Attack, Heavy Support, Flyer nebo Dedicated Transport. Formace stojí 2 Command Pointy.
Armády mají čtyři velikostní (cenové) třídy. Combat Patrol je do 500 bodů resp. 50 Power Level, má k dispozici 3 CP a může se skládat pouze z jedné formace. Incursion je za 501-1000 bodů resp. 51-100 Power Level, má k dispozici 6 CP a může se skládat až ze dvou formací. Strike Force je za 1001-2000 bodů resp. 101-200 Power Level, má k dispozici 12 CP a může být složena z až tří formací. A nakonec Onslaught je za 2001-3000 bodů resp. 201-300 Power Level, ta má k dispozici 18 CP a může být tvořena až čtyřmi formacemi. Uvedený Power Level je brán jako celkový, tedy pro obě armády dohromady. Armády, které nejsou Battle-forged (jsou tzv. Unbound) žádné Command Pointy nezískávají, a tedy ani nemohou být složené z formací.
Jeden model v armádě musí být prohlášen za vrchního velitele (Warlord). V Open Play a Matched Play platí, že pokud je jím model typu „Character“, získá Warlord Trait, tedy bonusovou zvláštní schopnost. Hráč může použít základní schopnost Inspiring Leader uvedenou v této knize, nebo mu může vybrat specifický Warlord Trait uvedený v každém Codexu. V Narrative Play musí být za vrchního velitele prohlášen pouze model typu „Character“ s nejvyšší hodnotou Leadership, a nezískává žádný Warlord Trait, ačkoliv si ho může pořídit dodatečně.
Teď něco málo k fázím kola. V
Command fázi dostává armáda Command Pointy. V základu platí, že pokud je Battle-forged, získává 1 CP. Další body lze vydělat pomocí speciálních schopností. Command Pointy lze použít k nákupu Stratagemů, jednorázových taktických výhod. V
Movement fázi se jednotky přesouvají, různé jednotky jsou různě rychlé. Pravidla pro terén jsou předělána, takže jeho efekt je jasnější. Terén se dělí na čtyři kategorie: Hills, Obstacles, Area Terrain a Buildings.
Následuje
Psychic fáze. Psyker (kouzelník) si zvolí kouzlo a hodí dvěma kostkami. Pokud je výsledné číslo stejné nebo vyšší než úroveň kouzla, bylo kouzlo sesláno. Pokud mu však padnou dvě jedničky nebo šestky, utrpí D3 Mortal Wounds. Pokud je takto zabit, exploduje a každé jednotce v dosahu 6 palců způsobí D3 Mortal Wounds. Úspěšně seslané kouzlo může nepřátelský psyker blokovat. Musí být alespoň 24 palců od sesilatele a musí hodit dvěma kostkami – pokud mu padne více než sesilateli, kouzlo bylo zrušeno. Na blokování je jen jeden pokus. Každý psyker standardně ovládá kouzlo, kterým nepříteli způsobuje D3 Mortal Wounds. Další specifická kouzla jsou uvedena v Codexech.
Potom je na řadě
Shooting fáze, ve které se střílí. Hráč zvolí cíl, který jednotka vidí a který je v dostřelu jejích zbraní, a hodí kostkami. Vezme se v úvahu hodnota Ballistic Skill – jednoduše stačí hodit stejně či více. Například u jednotky s hodnotou BS 3+ stačí, když padne 3 a více. Pokud je v dostřelu celý oddíl, hází se jednou kostkou za každého člena, hraje tu roli ale i počet a kadence zbraní. Ze všech výstřelů, které trefily, se poté musí vytřídit výstřely, které cíli způsobily poškození. Čím silnější zbraň, tím má větší šanci, že cíl zraní. Zde se musí porovnat Strength zbraně a Toughness cíle, k čemuž je potřeba speciální tabulka. Tabulka je v zásadě jednoduchá. Pokud je Strength dvakrát či vícekrát vyšší než Toughness, stačí hodit 2+. Pokud je Strength vyšší než Toughness, stačí hodit 3+. Pokud je Strength a Toughness stejné, musí se hodit 4+. Pokud je Strength nižší, musí se hodit 5+ a pokud je Strength poloviční či menší, efekt má pouze hod 6+. Každá zbraň má tedy alespoň nějakou šanci poškodit cíl, což je jednoznačně plus. Každý cíl, který byl zraněn, má ještě šanci toto zranění vykrýt záchranným hodem (Armor Save nebo Invulnerable Save). Pokud má zbraň hodnotu AP, znamená to, že Armor Save snižuje o uvedené číslo. Pokud se však jednotka kryje v terénu, získává k Armor Save bonus. Invulnerable Save není těmito efekty nijak ovlivněn. Jednotka nemusí střílet na stejný cíl, každý člen oddílu může střílet na různé cíle v dosahu.
Potom následuje
Charge fáze, ve které dochází ke zteči – přesunu vojáků do boje zblízka. Ve
Fight fázi dochází k samotnému boji. Jako první začíná vždy útočící jednotka. Vyhodnocení zásahů funguje naprosto stejně jako u střelby, tedy vezme se hodnota Weapon Skill – jednoduše stačí hodit stejně či více. Například u jednotky s hodnotou WS 3+ stačí, když padne 3 a více. Hází se jednou kostkou za každého člena, ale hraje tu roli i hodnota Attacks. Ze všech úderů, které se trefily, se potom vytřídí údery, které cíli způsobily zranění. Čím silnější bojovník, tím má větší šanci, že cíl zraní. Porovná se tedy Strength bojovníka a Toughness cíle podle tabulky – stejně jako u střelby. Každý cíl, který byl zraněn, má ještě šanci toto zranění vykrýt záchranným hodem (Armor Save nebo Invulnerable Save, přičemž bonus za krytí se zde nepočítá).
V poslední
Morale fázi se vyhodnotí ztráty v tomto kole. Pravidlo je v této edici zcela předěláno. Oddíl, který utrpěl ztráty, si hodí kostkou a přičte k tomu počet padlých. Pokud je výsledné číslo stejné nebo nižší než hodnota Leadership, oddíl to ustál. Pokud je vyšší, z oddílu utekl jeden voják. Za každého dalšího vojáka v oddíle je nutné si hodit kostkou (tzv. „Combat Attrition“) a pokud padne 1, voják utekl také. Od hodu se odečte 1, pokud oddíl v tu chvíli obsahoval méně než polovinu vojáků. Například oddíl má Leadership 5 a v tomto kole přišel o 4 vojáky, zbývá mu tedy 6 vojáků. Hodí 3, což znamená, že neuspěl (3+4 je více než 5) a utekl z něj jeden voják. Pro ostatních 5 vojáků je nutné hodit si kostkou. Padne 2, 5, 1, 4 a 1, tzn. utekli dva další vojáci. Zběhové jsou automaticky odstraněni z bojiště. V této fázi se také vyhodnocuje soudržnost oddílů. Modely, které nejsou v dosahu svého oddílu, jsou též odstraněny z bojiště.
Pravidlo pro soudržnost oddílů bylo též předěláno. Nyní to funguje tak, že v oddíle do pěti modelů musí každý model být maximálně 2 palce horizontálně a 5 palců vertikálně od jiného modelu ze stejného oddílu. U oddílů o více modelech platí, že každý model musí být maximálně 2 palce od dvou svých kolegů. To znamená, že velké oddíly musí být více soustředěné k sobě, zatímco menší oddíly jsou flexibilnější. Řekl bych, že to dává smysl, protože velké oddíly jsou většinou základní vojáci, bojující v semknutých formacích, kde je lépe využita jejich kvantita. Menší oddíly jsou většinou složeny ze specialistů a veteránů, kteří se potřebují pohybovat efektivněji.
Exploze (granátů, raket…) byly posíleny, dostaly nyní vlastnost „Blast“. Ta způsobuje, že oddíly do 5 členů zasáhnou jako obvykle variabilním počtem útoků, je nutné hodit kostkou. Oddíly o 6 až 10 členech zasáhnou vždy minimálně třemi útoky, zatímco oddíly o 11 a více členech zasáhnou vždy maximálním počtem útoků, nehází se kostkou. Ze zbraní s touto vlastností ale nelze střílet v boji zblízka, i kdyby to byla pistole.
Další velkou novinkou u střelby je to, že monstra a vozidla mohou střílet i na blízko, tedy na protivníky, kteří se nacházejí ve vzdálenosti do 1 palce. Je to kompenzováno tím, že při střelbě z těžkých zbraní mají postih na zásah a také to, že dokud je nezničí, mohou střílet pouze na tyto blízké cíle. Díky tomuto pravidlu jsou vozidla a monstra schopna lépe se bránit, když jsou napadena zblízka – dosud platilo, že jsou proti takovým útokům poměrně bezbranná, ačkoliv monstra na tom byla obecně lépe než vozidla.
U střelby je ještě jedna důležitá změna. Obranná palba (tzv. Overwatch), tedy střelba na ztečující jednotky, je nyní standardně pojata jako Stratagem. Lze tedy použít jen jednou za kolo a stojí 1 Command Point. Navíc zasáhne jen na hod 6. Obrannou palbu však mohou umožnit i některé speciální schopnosti.
Tato edice také přináší nové klíčové slovo – „Aircraft“, tedy letadlo. V minulé edici to fungovalo tak, že každé letadlo mělo klíčové slovo „Fly“ a vlastní sadu schopností, které ho odlišovaly např. od vznášedla, létajícího démona nebo vojáka s jetpackem. Zde mají letadla obecná pravidla, která je od ostatních létajících jednotek odlišují více zřetelněji. To je jednoznačně plus.
Kniha má 372 stránek plných detailních fotografií modelů i celých scenérií. Kniha je objemnější než minulá edice – pravidla totiž popisuje docela detailně, aby nevznikaly nejasnosti, a každé pravidlo je vždy ještě jednou stručně shrnuto v pár bodech pod odstavcem. To je docela zajímavé řešení. Základní (o něco stručnější) pravidla o 26 stránkách je možné zdarma stáhnout i přímo z webu Games Workshopu – a to i v češtině! Jak si můžete všimnout, od této edice používá W40k nové logo. Předchozí logo bylo používáno už od 3. edice, od roku 1998. Tady bych řekl, že změna nutná nebyla. Staré logo vypadá rozhodně lépe.
Všechny Codexy vydané pro 8. edici jsou platné i pro tuto novou. Nové Codexy s novými jednotkami a aktualizovanými pravidly se samozřejmě chystají. Velkou změnou, o které se už ví, je to, že klasičtí (ne-Primaris) Vesmírní mariňáci mají nyní standardně o 1 Wound více! Tedy například mariňáci z Tactical Squad budou mít 2 Wounds a Terminátoři 3 Wounds. Tato zásadní změna jim zvyšuje životnost na bitevním poli a určitě dosti rozhazuje vyváženost armád. Nicméně více odpovídá fluffu, kde je řečeno, že Vesmírný mariňák vydrží opravdu hodně. Pouze mariňáci ze Scout Squad si ponechají 1 Wound, protože to jsou nováčci a nemají ani energo-brnění. Také se ví, že jednotky budou bodově dražší, což možná pomůže mariňáky trochu kompenzovat.
Hodnocení: n/a