Colonial Marines Operations Manual

14.10.23 - Gediman - Komentáře (0)
Rozšiřující příručka pro Alien: The Roleplaying Game, která se zaměřuje na hraní Koloniálních mariňáků.
.
Colonial Marines Operations Manual


Název příručky očividně odkazuje na knihu Aliens: Colonial Marines Technical Manual, která poprvé vyšla v roce 1995. Nejedná se o žádnou hru, kniha fanouškům popisuje Koloniální mariňáky, jejich zbraně, techniku a taktiku, a musím uznat, že velmi podrobně a realisticky. Ale základní kniha RPG i tato příručka z ní dosti čerpají.

Příručka hned na začátku obsahuje podrobně popsanou historii – mnohem podrobněji, než jak je to v základní knize. Dozvíte se tu vše o důležitých politických změnách a velkých vojenských operacích. To vše docela dobře slouží gamemasterovi jako inspirace a podklad k vytváření zápletek. Následuje popis organizace USCMC, tedy Koloniálních mariňáků. Je tu uveden systém jednotek a hodností. Dále tu jsou stručně popsány další ozbrojené síly Spojených Amerik a také nějaké další významné organizace, např. Koloniální maršálové a FBI. Následují i stručné popisy ozbrojených sil Říše tří světů, Unie progresivního lidu a jiných významných frakcí.

Následuje návod, jak si vytvořit Koloniálního mariňáka. Funguje to v zásadě jako náhrada toho, co je uvedeno v základní knize. Jsou tu především specializace, které mariňák může mít; jsou pojaty v podstatě jako samostatné kariéry. Oproti základní knize jsou pojmenovány a popsány tak, jak fungují konkrétně u mariňáků, a jsou tu uvedeny i nějaké další. Příručka tedy nabízí tyto specializace:

Rifleman: řadový voják, ale je univerzální. Je vybaven detektorem pohybu. Klíčový atribut je Agility.

Automatic Rifleman (Smartgunner): specialista na těžké zbraně. Je vyzbrojen Smartgunem a vybaven jeho speciálním HUD zaměřovačem. Klíčový atribut je Strength.

Assault Marine (Breacher): specialista na boj ve městech a v uzavřených prostorách. Je navíc vyzbrojen raketometem a šokovým obuškem. Mezi jeho vybavení patří ruční štít. Klíčový atribut je Strength.

Comtech Marine: polní technik a radista. Má elektronické nářadí a hackovací soupravu. Klíčový atribut je Wits.

Hospital Corpsman: polní lékař. Je vybaven lékárničkou a různými léky. Klíčový atribut je Empathy.

Forward Observer: průzkumník. Má zaměřovací dalekohled, létající sondy PUPS a kamuflážní oblek. Klíčový atribut je Wits.

Dedicated Marksman: odstřelovač. Ten má samozřejmě odstřelovací pušku. Je vybaven kamuflážním oblekem. Klíčový atribut je Agility.

CBRN Specialist: expert na biologické, chemické a nukleární zbraně. Je navíc vyzbrojen plamenometem nebo zápalnými granáty. Mezi jeho vybavení patří detekční souprava a hazmat oblek. Klíčový atribut je Wits.

AFV Marine: člen posádky obrněného vozidla, např. řidič nebo střelec. Je vybaven elektronickým nářadím. Klíčový atribut je Agility.

Dropship Crew Chief: člen posádky výsadkové lodě, ale nejedná se o pilota. Je to operátor palubních zbraní a navigátor, stará se také o údržbu stroje. Jeho výzbroj je tvořena jen pistolí. Vybaven je mimo jiné i skafandrem. Klíčový atribut je Strength.

Pokud hráč chce hrát za velitele oddílu (tedy za seržanta či jiného poddůstojníka), stejně si musí vybrat jednu specializaci. Nevyjadřuje jeho aktuální roli v oddílu, ale spíše předchozí zkušenosti. A pokud hráč chce hrát za pilota nebo za důstojníka (tedy např. za poručíka), může použít kariéry ze základní knihy. Pilot ani důstojník sice normálně do přímé akce nechodí, ale ke komplikacím samozřejmě dojít může. Každá specializace má své předepsané standardní zbraně a vybavení.

Colonial Marines Operations Manual

Následují tabulky předchozích zážitků, ze kterých se losuje hodem kostkou. Normální mariňáci si hází jen na jednu, poddůstojníci si k tomu hází ještě na druhou. Speciální tabulku používají piloti a mariňáci se specializací Dropship Crew Chief. Každý zážitek přidává nějakou formu výhody, např. bonus k atributu, talent nebo zvláštní talisman. Potom je tu uvedeno i několik nových talentů a samozřejmě také nové zbraně, brnění, skafandry a další vybavení, včetně několika kusů používaných Unií progresivního lidu.

Dalším prvkem jsou nová vozidla, letadla a vesmírné lodě. Jsou tu mimo jiné opět uvedeny populární obrněný transportér M577 a výsadková loď UD-4L Cheyenne, tentokrát včetně alternativních verzí. Je tu i velký obrněný transportér Ox, výsadková loď Krokodil, stíhačka MiG a vesmírná bitevní loď třídy Kremlin, které používá Unie progresivního lidu, takže gamemaster může připravit plnohodnotné bitvy vozidel, letadel i vesmírných lodí. Za zmínku stojí, že mezi vesmírnými loděmi je i lehká nákladní loď, která se objevila ve filmu Alien Resurrection (je to ona pirátská loď Betty).

Potom je tu úvod do tažení za USCMC. Jsou to víceméně obecné informace, se kterými pracuje příkladové tažení uvedené dále. Aby to měl gamemaster co nejjednodušší, je tu popsána 33. útočná mariňácká jednotka, jejíž součástí je i loď USS Tamb’Itam. Ta je tu popsána podrobněji, včetně významných NPC z její posádky. Je tu uvedeno i několik mariňáků, kteří fungují jako „náhradníci“ pro případ, že hráčova postava zemře – hráč si jen rychle vybere jednoho z nich a misi dokončí s ním. Mimochodem, jeden z těchto mariňáků je i David Wilks, což je postava z komiksů (v jeho popisu je zmíněna i Billie, což je pěkný detail). Nechybí tu schematická mapa interiéru lodi, bohužel však jen toho, co známe z filmu Aliens, a to není mnoho. Ale celkově vzato, gamemaster i hráči mají dostatek informací pro to, aby hráčské postavy snadno mohly být v jednotce mariňáků přidělené k této lodi.

Jsou tu rady, jak používat NPC mariňáky a obrněné transportéry a jak se pohybovat pěšky na velké vzdálenosti (tedy cestovat krajinou). Dále tu jsou rady, jak mariňáci mohou připravit léčku a co se stane, když do léčky sami padnou. A dále pravidla pro přivolání palebné podpory: z výsadkových lodí, od dělostřelectva nebo z lodi na orbitě. Následuje přehled typů misí: útok, průzkum, obrana, sabotáž a nájezd, pátrání a záchrana, patrola, udržování míru, lov mimozemských forem života (tedy populární „bug hunt“), evakuace civilistů, průnik na vesmírnou loď nebo stanici, hlídání vesmírné trasy, získání osoby/předmětu z nepřátelského území a nakonec vyšetřování. Jsou tu uvedeny některé příklady komplikací, které během mise mohou nastat. Je tu také popsáno, co postavy mohou dělat v mezidobí, tedy v období mezi misemi. A jako bonus tu je pro hráče recept na kukuřičný chléb, který ve filmu Aliens nikomu nechutnal :)

Colonial Marines Operations Manual

Další kapitola se věnuje planetám a vojenským základnám, převážně těm na hranicích mezi Spojenými Amerikami a Unií progresivního lidu. Je tu uvedena i planeta Arcturus, kterou obývají rovnou dvě mimozemské rasy: Arcturiané a Arctura. Arcturiané byli okrajově zmíněni ve filmu Aliens. Jsou velmi podobní lidem, ale technologicky zaostalí. Arctura jsou primitivní, podobní opicím, z pohledu pravidel se chovají jako zvířata. Je tu také Pandora, tropická džunglová planeta s oceány a souostrovími, plná neprozkoumaných forem života. Má o ni zájem několik korporací… Zjevně menší inspirace Avatarem.

Následující kapitola je poměrně zajímavá. Zabývá se tajnými a většinou ilegálními projekty, kolem kterých může gamemaster vystavět zápletku mise. Jako první je tu program Artificial Womb, v jehož rámci vláda Spojených Amerik hromadně pěstovala nové Koloniální mariňáky. Ti se vyvíjeli v umělých dělohách a byli cvičeni již od malička, ale jsou psychicky poněkud nestabilní. Jsou tu uvedena pravidla, jak takového mariňáka vytvořit jako hráčskou postavu. Dále tu máme projekt Berserker, ve kterém Spojené Ameriky vyvinuly obrněný exoskelet MOX, opatřený spoustou zbraní. Pilot je s ním kyberneticky propojen a už ho nemůže opustit. Pomocí drog je proměněn v zuřivého zabijáka, který je schopen zničit vše živé. I když jsou piloti MOXů vybíráni z řad zločinců, je tu uvedena možnost, že v případě nouze ho může pilotovat i hráčská postava. Tyto dva projekty jsou převzaty z komiksů, autoři příručky si je ale zjevně tu a tam trochu přizpůsobili. Dále je tu americký projekt Life Force, ve kterém se testují různé biologické zbraně, od nemocí až po xenomorfy. Poslední je program Darkstar, patřící Unii progresivního lidu. I tento vyvíjí biologické zbraně, hlavně se snaží využít mutanty, neomorfy i klasické xenomorfy. Pak tu jsou popsány dvě zmutované verze xenomorfa, které vznikly během experimentů: jsou to Biodrone, geneticky upravená verze xenomorfa s omezenou životností (i když to není moc spolehlivé), a Goreburster, obří zmutovaný chestburster. Nakonec tu jsou uvedeny i všechny vývojové fáze mutantů známých jako Anathema – to jsou monstra vzniklá díky Černé kapalině, známá z filmu Prometheus.

Poslední částí je konkrétní příkladové tažení The Frontier War, kterému se příručka věnuje nejvíce: zabírá více než polovinu obsahu. Jsou tu popsány hlavní frakce, které v něm hrají roli, a jejich významní členové a motivace. Tady raději nebudu spoilerovat. Tažení se skládá ze šesti poměrně propracovaných misí, které je možné hrát v libovolném pořadí. Pak je tu ještě sedmá mise, která funguje jako finále. K jednotlivým misím jsou uvedeny další NPC postavy a také schematické mapky. Pokud toto tažení gamemaster nechce hrát celé, může mise odehrát samostatně – jsou tu rady, co všechno by mohl upravit.

Colonial Marines Operations Manual

Příručka je poměrně dlouhá, má 352 stran, ale platí tu totéž, co u základní knihy: kdyby bylo písmo menší a sazba trochu úspornější, příručka by rozhodně byla o dost tenčí. Nicméně sazba je zkrátka pěkná a spolu s minimalistickými ilustracemi navozuje stylovou, temnou atmosféru. Příručka je zajímavá, ale pokud nehodláte hrát uvedené tažení ani samostatné mise, pak vlastně většinu jejího obsahu pořádně nevyužijete – maximálně jen jako inspiraci. Řekl bych, že to je trochu škoda. Autoři mohli určitě přidat více obecně použitelného materiálu.

Hodnocení: 80 %


Úvod | Projekt Void © 2009-2024
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti; Mutant Chronicles

Načtení stránky trvalo 0.0158 vteřin