Co už je jisté... 4. část
Po mnoha předěláváních se systém Void změnil dá se říct od základů. V tomto článku bych tedy chtěl shrnout a představit nejdůležitější prvky nejnovější verze.
Systém založen na hodech k20:
Bude se házet (pouze) dvacetistěnnou kostkou, převážně podhazovat atributy. Ke hře bude stačit jen jedna kostka.
Operace žoldáků:
Mise budou převážně typu Najdi a znič, Evakuace, Průzkum nepřátelského území, zkrátka klasické vojenské bojové operace. Tým žoldáků bude tyto mise získávat jako zakázky od různých vlivných osob. Kromě toho ale tým bude mít možnost vypravit se na vlastní misi za účelem získání snadných peněz, tedy mise „plenění a drancování“ a „pomoc a podpora“. První typ misí bude poněkud drsnějšího charakteru a bude výhodnější pro vyznavače Pekelných bohů. Druhý typ misí bude humanitárního charakteru a bude výhodnější pro vyznavače Nebeských bohů.
Systém zaměřen na operace „pod širým nebem“:
Tedy žádné plížení v podzemních kobkách nebo procházení budov, vzhledem k velikosti některých hratelných ras by to stejně ani moc dobře nešlo. Hráči dostanou už na začátku hry strategickou mapu terénu a pokud to bude možné, budou mít sami možnost vybrat si místo výsadku.
Hratelné rasy:
Toto je nezměněno. Na straně civilizovaných ras tři druhy lidí (magicky a nábožensky orientované Bílé říše, technologicky a vědecky orientované Černé říše a nevyhraněné Šedé říše), tři druhy Elfů (Temní, Vznešení a Lesní), Trpaslíci, Půlčíci, Gnómové a na straně barbarských ras tři druhy Skřetů (Goblini, Hobgoblini a Orkové), tři druhy Titánů (Zlobři, Trollové a Obři), Doglingové, Catlingové a Ursanové.
Atributy:
U většiny ras bude základní hodnota atributů 10. Rasy tradičně orientované na boj zblízka, např. Trpaslíci a Orkové, budou mít např. lepší Close Combat a horší Range Combat, u ras orientovaných na střelbu, např. Elfů, to bude naopak. Hráč bude mít určité množství startovních bodů, které bude moci sám přerozdělit a ještě tak svoji postavu vylepšit.
Specializace:
Záměrně se vyhýbám termínu „povolání“, protože ten je v tomto případě poněkud matoucí. Povoláním všech postav je totiž „žoldnéř“. Specializace jsou zachovány tak, jak byly prezentovány v první verzi pravidel, tedy Střelec, Zápasník, Kouzelník, Kněz, Technik, Lékař, Infiltrátor.
Speciální vybavení a zbraně:
Existují zbraně a vybavení, které bude přístupné jen pro určité specializace. Těžké střelné zbraně mohou používat jen Střelci, obouruční chladné zbraně a štíty jen Zápasníci a podobně.
Systém víry:
Každá postava (kromě ateistických Černých říší) si bude moci vybrat svého božského patrona. Každá taková postava začíná na 50 bodech víry. Když se modlí o jeho pomoc a uspěje, získá kromě pomoci i body víry. Naopak když neuspěje, bůh ji nepomůže a ona body víry ztratí. Pokud dosáhne 100 bodů, stane se z ní fanatik – po smrti se promění v Anděla respektive Démona (záleží na skupině bohů: Nebe či Peklo), což bude přinášet další výhody i omezení. Pokud klesne na 0 bodů, stane se z ní bezvěrec.
Systém korupce:
Temnota je hlavním protivníkem ve světě Void: Sci-Fantasy (i v obou dvou dalších). Pokud se postava dostane do kontaktu s Temnotou, začne její duše podléhat korupci. Nehledě na množství bodů víry ji bude schopná přeměnit na jednu z bytostí Temnoty (Upíra, Vlkodlaka, Nemrtvého…) a obrátit tak na cestu víry jednoho z Temných bohů. Zatím stále nejsem rozhodnut, zda-li pravidla pro hru za stoupence Temnoty budou obsažena v základní příručce a pokud ano, tak jak je funkčně zakomponovat.
Systém příčetnosti:
Stejně jako zranění snižuje body zdraví (HP), tak strach a psychický nátlak snižuje body příčetnosti (SP). Pokud klesnou na nulu, postava zcela zešílela.
Zvláštní schopnosti specializace:
Každá specializace bude mít tři zvláštní schopnosti. Za body zkušeností bude možné nakupovat další.
Dovednosti a znalosti:
Za body zkušeností bude možné nakupovat i dovednosti a znalosti. Toto jsou obecnější efekty a minoritní bonusy, od schopnosti pilotovat vesmírnou loď, přes výcvik přežití v divočině až po znalosti taktiky určité rasy. Řada dovedností a znalostí bude přístupná všem specializacím, některé budou přístupné jen pro určitou specializaci, či rasu.
Frakce původu:
Hráč bude moci své postavě vybrat původ v jedné z frakcí (zatím plánuji pět pro každou rasu). Toto bude ovlivňovat mnoho aspektů postavy, od jejích zvyků, předsudků, přes vzhled až po speciální dovednosti a vybavení. Každá frakce bude mít určitou sadu „dědictví“, tedy prvků, které přenese na postavu. Některé frakce budou přidávat rituální tetování, nenávist vůči určitým bytostem, kodex cti, zvyk brát si od protivníka trofej a podobně.
Slotový inventář:
Inventář bude založen na slotech, nikoliv na nosnosti a hmotnosti věcí. Slotů bude poměrně málo, hra tedy nebude podporovat obírání mrtvol a braní všeho, co se postavě dostane pod ruce. Systém bude spíše zaměřen na nákup a výběr vybavení a zbraní před zahájením mise nebo po jejím skončení. Hráči se budou muset dobře rozhodnout, jaké vybavení bude pro následující misi nejvhodnější, protože v průběhu mise samotné už na žádné změny nebude čas.
Generátor misí:
Hra bude obsahovat užitečnou pomůcku pro GM, generátor misí. Díky němu bude možné vytvořit misi snadno a rychle pouhými několika hody kostkou, takže předherní příprava bude krátká a rychlá. Samozřejmě, použití generátoru misí nebude povinnost, bude to jen zjednodušení. Hody kostkou určí např. primární a sekundární cíle mise, nepřátelskou frakci, druh prostředí, výskyt dějových zvratů, odměnu za splnění mise a podobně. GM tak bude moci vytvořit několik misí najednou a předložit je hráčům k vybrání, což bude simulovat různé zakázky od různých osob. Pak bude jen na hráčích, jakou misi si zvolí – ať už to bude ta nejsnadnější, nebo ta nejlépe placená.